امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | کد خبر : 47314 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تغییر قدرت در قطر

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • رسانه نوید صبح – یکی از وقایع مهم دوره دوم مأموریت من، جابجایی قدرت در قطر بود که پسر بر علیه پدر انجام داد. در دیداری که با رئیس سازمان امنیت قطر داشتم به من گفت: «ما سه نفر (ولیعهد، وزیر خارجه و من) تحولات مربوط به جابه جایی قدرت را انجام دادیم»؛ ولی آنچه احتمالا پنهان ماند نقش شیخه موزه همسر امیر بود که گفته شد نقش مهمی ایفا می کرد. این جابجایی قدرت در زمان سفر شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی، امیر سابق، به شمال آفریقا اتفاق افتاد.

    شیخ خلیفه که برای سفرهای تابستانی خود عازم مراکش و سپس اروپا شده بود، نمی دانست که مراسم خداحافظی برگزار شده برای او در فرودگاه بین المللی دوحه آخرین جشن برپاشده برای وی می باشد.

    فردای آن روز یعنی در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵، در اولین ساعات صبح تلویزیون رسمی قطر پس از پخش اعلامیه شماره یک شروع به نشان دادن شیوخی از آل ثانی و سایر قبایل نمود که با شیخ حمد به عنوان جانشین خلیفه بیعت می کردند. هر چند منابع نزدیک به شیخ خلیفه ادعا کردند که این فیلم واقعی نبوده و شیوخ قطر با شیخ حمد بیعتی نداشته اند.

    البته گفته می شد جابجایی قدرت بازداشت ۳۶ نفر از نزدیکان شیخ خلیفه و زندانی شدن آنها را به دنبال داشته است. هنوز یک سال از کودتای قطر نگذشته بود که از کشف توطئه ای برای سرنگونی نظام حکومتی جدید به رهبری پسر عموی شیخ خلیفه سخن به میان آمد. به همین دلیل، شیخ محمد بن حمد از یگان زره پوش که مسئولیت آن را به عهده داشت طرد و به اسلام گرایی افراطی متهم شد.

    پس از این حادثه بود که در اکتبر سال ۱۹۹۶ میلادی شیخ جاسم، برادر شیخ تمیم، به عنوان ولیعهد قطر انتخاب شد. همین موضوع سبب شد منابع غیر رسمی قطری شیخه موزه را یکی از دست اندرکاران انتقال قدرت در قطر بدانند. این منابع پس از شیخه موزه، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر را از عوامل این جابجایی می دانند.

    اگرچه این جابجایی با موفقیت و بدون خون ریزی انجام شد و شیخ حمد را به قدرت رساند، ولی پدرش شیخ خلیفه هیچگاه به این امرتن نداد و همین امر منجر به افشای بسیاری از اسرار حکومتی شیوخ قطر و روابط منطقه ای و بین المللی آنها شد.

    از جمله مهمترین افشاگری شیخ حمد درباره درآمدهای نفتی این کشور بود. او اعلام نمود این درآمدها که بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است، به طور کامل به حساب امیر سابق واریز می شد. وی همچنین اعلام نمود که ۲۰ درصد از این درآمدها صرف هزینه های شیوخ قطر و… ادامه مطالب در کتاب

    گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – کتاب خاطرات سفرا، یک دهه ماموریت در خلیج فارس، خاطرات سید باقر سخایی

     

     

    نظرات کاربران در مورد "تغییر قدرت در قطر"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir