امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر : 49507 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • جایگاه اردن در سیاست خارجی ایران؛ نزدیکی خاص اردن به آمریکا و انگلیس – روابط استراتژیک ایران با لبنان و سوریه

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • نوید صبح – اردن تا قبل از اینکه رابطه بین دو کشور دوباره از سر گرفته شود بدبینی شدیدی بین مسئولین ایجاد شده بود. به دلیل اینکه ملک حسین در مشارکت با صدام حسین در کشیدن نخ لوله توپ علیه جمهوری اسلامی ایران، همراهی نموده بود و ذهنیت خیلی بدی نسبت به وی ایجاد شده بود. ضمن اینکه سوابق ملک حسین در همکاری و نزدیکی با شاه مزید بر علت بود.

    جامعه انقلابی و آرمانی ایران آن زمان نمی‌پذیرفت که چنین اشخاصی در سیاست جمهوری اسلامی ایران جایی داشته باشد ولی بعد از اینکه به هر حال رابطه ایجاد شد و لازم بود که اعتمادسازی بین دو کشور به وجود بیاید. به هر حال باید با توجه به مصالح ملی و دلایلی موجب شده بود این روابط مجدداً ایجاد شود.

    رسوبات بین دو کشور زدوده ‌شد و حالت تعدیلی و نرمال به خودش رفت. به دلیل اینکه اردن، به ویژه شخص ملک حسین، نقش بسیار مهمی در تحولات خاورمیانه داشت و می‌توانست نقش های مختلفی را ایفا کند. به هر حال هم همسایه رژیم صیهونیستی بود و هم فلسطینی‌ها در کشورش حضور داشتند و روابط بسیار خوبی با یاسر عرفات داشت. ملک حسین ….. ادامه مطالب در کتاب

    ***

     اردن کشوری بود که در جنبه‌های مختلف تحولات خاورمیانه حضور داشت. جمهوری اسلامی ایران می‌‌توانست از این پتانسیل استفاده کند و گاهی برای تعدیل در برخی از مراودات مختلفی که در خاورمیانه بود شاید استفاده می‌شد ولی به طور کلی اردن جایگاه خاصی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نداشت.

    بنا به دلایلی که آورده شد از جمله قطع روابط دو کشور، سوابق شخص ملک حسین، وابستگی‌های پادشاه، مذاکراتی که با رژیم صهونیستی داشت و نزدیکی‌ خاصی که با انگلیس و آمریکا داشت، جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست سرمایه‌گذاری خاصی انجام دهد. در ضمن به دنبال برقراری و حفظ رابطه با آن کشور نیز بودیم. در حالی که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روی لبنان و سوریه متمرکز بود. به دلیل اهداف استراتژِیکی که با این دو کشور ….. ادامه مطالب در کتاب

    کاری از گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – برگرفته از کتاب سفیر مقاومت – خاطرات احمد دستمالچیان

    ***

    نوید صبح منتشر کرد؛ “کتاب سفیر مقاومت

    تالیف: احمد دستمالچیان

    ناشر: گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح

    سفارش کتاب بصورت پیامک و یا تماس تلفنی ۰۹۳۸۳۴۰۴۰۲۸

    نظرات کاربران در مورد "جایگاه اردن در سیاست خارجی ایران؛ نزدیکی خاص اردن به آمریکا و انگلیس – روابط استراتژیک ایران با لبنان و سوریه"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir