امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | کد خبر : 49076 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • دیپلماسی به روایت تاریخ؛ دیدار جمعی از سفرا و پیشکسوتان سیاست خارجی با دکتر علی اکبر صالحی

  • دسته بندی مطلب : بین الملل , سیاسی , عکس , فرهنگ و هنر | تعداد بازدیدها : نفر
  • نوید صبح – جمعی از سفرا، پیشکسوتان – مولفین تاریخ شفاهی سیاست خارجی با «دکتر علی اکبر صالحی» دانشمند فرهیخته و وزیر سابق امور خارجه در دفتر محل کار ایشان دیدار نمودند.

    در این دیدار صمیمانه، جمعی از سفرا و پیشکسوتان سیاست خارجی (سفرای کهنه کار جمهوری اسلامی ایران) کتب تالیف شده در حوزه سیاست خارجی از جمله کتب خاطرات و تجربیات سی ساله از ماموریت های دیپلماتیک که توسط گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح منتشر شده است را به «دکتر علی اکبر صالحی» دانشمند فرهیخته و وزیر سابق امور خارجه تقدیم نمودند.

    در این دیدار دکتر علی اکبر صالحی، دانشمند فرهیخته و رییس سابق سازمان انرژی اتمی به هوشمندی ایرانیان اشاره نمود. و اینکه امروز ما در زمینه تکنولوژی و فناوری هسته ای جزو کشورهای پیشرو هستیم و حتی از کشور پاکستان نیز در زمینه تکنولوژی هسته ای و بهره مندی از آن در صنعت جلوتر و پیشگام تر هستیم و پاکستان فقط در بخش نظامی آن از ما جلوتر است.

    حجت الاسلام و المسلیمن محمدرضا نوری شاهرودی سفیر سابق جمهوری اسلامی در کشورهای عربستان سعودی و پادشاهی عمان به برقراری روابط خوب ایران و سعودی در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و برگزاری اجلاس سازمان همکاری اسلامی در تهران اشاره نمود و اینکه در همکاری با عربستان توانستیم تولید نفت را تنظیم و قیمت نفت را از ۱۵ دلار به بیش از ۱۲۰ دلار برسانیم. و عمانی ها بعدها از نوری شاهرودی در دوره سفیری در کشور عمان تشکر نمودند از بابت اینکه، افزایش قیمت نفت موجب شد تا رشد عمان و توسعه آن کشور پس از افزایش بی سابقه نفت در آن دوره حاصل شود.

    محمد جواد آسایش زارچی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در کشورهای یوگسلاوی سابق، عمان و قطر نیز به اهمیت ذخایر مشترک منابع طبیعی ایران با همسایگان اشاره نمود که استخراج به موقع و برابر باید در اولویت قرار گیرد در غیر اینصورت کشور میلیاردها دلار متضرر خواهد شد.

    احمد ادریسیان سفیر سابق جمهوری اسلامی در کشورهای زیمبابوه و کوبا به هوشمندی و حافظه خوب فیدل کاسترو و توصیه محرمانه و مهمی که به آقای دکتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت در سفر به کوبا اشاره نمود.

    (فیدل کاسترو شخصیتی انقلابی و اصولگرای ارتدوکس بود و هدفش ایجاد عدالت اجتماعی و رفاه برای عموم با توجه به امکانات موجود در کشورش بود و لذا در زمینه آموزش و امور بهداشتی تا حدود زیادی موفق بود لکن بدلیل تحریم آمریکا از بدو انقلاب کوبا و فروپاشی شوروی در زمینه رفاهی نتوانست به نحو مطلوبی عمل کند. او با نظارت مستقیم و شخصی اش در زمینه دانش بیوتکنولوژی توانست این کشور را در ردیف ده کشور برتر در این زمینه درآورد و کمک کوبا به ایران در رابطه با تامین برخی از تجهیزات حساس و اعزام کارشناسان خبره در خصوص ساخت و مونتاژ اتاق تمیز که امکان تهیه آن از خارج وجود نداشت و آموزش ده ها نفز از دانشجویان رشته بیوتکنولوژی خدمت بزرگی به ما کرد. او از استعداد ویژه ای برخوردار بود و فردی زیرک و باهوش بود و در کهنسالی حافظه ای خیره کننده و جوان داشت.)

    حسین امینیان طوسی سفیر سابق در کشورهای گرجستان و قبرس، با اشاره به مکتوب خود تحت عنوان در قلمرو دیپلماسی به نانوشته دوران ماموریت در ژاپن، چین، گرجستان، بنگلادش و قبرس اشاره نمود و با توجه به تجربه حضور در دوران آغازین اصلاحات در چین به رهبری دنگ شیائو پینگ به تدابیر وی در ارتباط با توسعه روابط با همسایگان و اعتمادسازی با آنها، توسعه روابط با غرب و آمریکا، جذب سرمایه خارجی و نهایتا نیل به اهداف ترسیم شده افزایش رشد تولیدات داخلی، اشتغال زایی و توسعه صادرات پرداخت و توضیحاتی را ارائه نمود.

    همچنین در پایان این نشست، حجت الاسلام و المسلیمن محمدرضا نوری شاهرودی (مولف کتاب خاطرات روابط ایران و عربستان سعودی – جلد اول کتاب صد سفیر، کتاب چهار دهه روابط ایران و عمان –  جلد سوم کتاب صد سفیر و مقالات تالیف شده در کتاب دیپلماسی اقتصادی و فرصت های پیش رو)، حسین امینیان طوسی (مولف کتاب در قلمرو دیپلماسی و کتاب گرجستان؛ نگین قفقاز جنوبی)، احمد ادریسیان (مولف کتاب دیپلماسی در زیمبابوه)، محمد جواد آسایش زارچی (مولف کتاب توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و نقش آن در صلح و ثبات منطقه و کتاب بازتاب فتوای امام خمینی (ره) در مورد سلمان رشدی در یوگسلاوی و پیامدهای آن) و مسعود منشوری مدیر مسئول رسانه نوید صبح و مدیر گروه تاریخ شفاهی و مولف دایره المعارف سیاست خارجی، بخشی از تالیفات خود را به وزیر محترم خارجه در دولت های نهم و دهم تقدیم نمودند.

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    ***

    نظرات کاربران در مورد "دیپلماسی به روایت تاریخ؛ دیدار جمعی از سفرا و پیشکسوتان سیاست خارجی با دکتر علی اکبر صالحی"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir