امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ | کد خبر : 47072 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • اسحاق رابین: با امضا موافقتنامه صلح، ما موافقتنامه عدم اشاعه سلاح های هسته ای را امضا خواهیم کرد/ جان کری: اسرائیل منزوی خواهد شد

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • رسانه نوید صبح – عدم تمایل رژیم اسرائیل به الحاق به ان پی تی بدون این که عواقبی هم برای آن کشور داشته باشد نشانه دوگانه عمل کردن و در واقع استاندارد دوگانه قدرت ها در رفتار با ایران می باشد؛ آن هم کشوری که دارای بمب اتم نیست، عضو ان پی تی هم بوده و بازرسی سازمان بین المللی انرژی هسته ای از تاسیسات خود را پذیرفته است.

    اما استدلالی که در مقابل این نظر آورده می شود و نیز دلیلی که موافقین خط مشی اتمی رژیم اسرائیل می آورند، این است که چون رژیم اسرائیل امضا کننده ان­پی تی نیست لذا تعهدی ندارد که به خواست جامعه بین المللی عمل کند و در مورد برنامه های خود شفاف سازی، راستی آزمایی کرده و اجازه بازرسی بدهد. اگر این استدلال ملاک باشد، به معنی تشویق دیگر کشورها به عدم عضویت در معاهده ان­پی­تی است.

    مع ذالک و با توجه به این که رژیم اسرائیل موضع خود را تغییر نمی دهد، لازم است که تلاش های دیپلماتیک دسته جمعی جهت تحقق منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی امکان پذیر شود.

    دولت هایی که در رژیم اسرائیل بر سر کار آمده اند بر این موضع پای فشرده اند که ابتدا یک موافقتنامه جامع صلح باید میان رژیم اسرائیل و فلسطین امضا شود و سایر کشور های عربی در منطقه رژیم اسرائیل را برسمیت بشناسند و این قبل از این که منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه و یا هر موافقتنامه جامع دیگر امضا گردد، باید انجام گیرد. در سال ۱۹۷۵ “اسحاق رابین” نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل گفته بود، در صورتی یک توافقنامه کلی و جامع، یعنی موافقتنامه صلح امضا شود، ما هر موافقتنامه ای در مورد عدم اشاعه سلاح های هسته ای را امضا خواهیم کرد.

    چنین پیش شرط هایی، به خصوص این که با ادامه درگیری ها نیز در هم پیچیده شده و همراه بوده، نه تنها مانع پیشرفت برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتارجمعی شده، بلکه بهانه و توجیهی هم برای رژیم اسرائیل به وجود آورده تا زَرّادخانه اتمی خود را همچنان حفظ کند. در شرایطی که رژیم اسرائیل یکی از اعضای سازمان ملل متحد است، ولی همچنان در خاورمیانه منزوی است و فقط مصر و اردن آن را به رسمیت شناخته اند. در مورد توسعه شهرک سازی غیر قانونی توسط رژیم اسرائیل، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده مجبور شد که در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ هشدار دهد که اجرای چنین خط مشی از طرف رژیم اسرائیل این کشور را منزوی خواهد نمود و عملا همه کشور های جهان به غیر از خود رژیم اسرائیل با این خط مشی ها مخالف خواهند بود. با توجه به این که موضوع اختلاف رژیم اسرائیل – فلسطین … ادامه مطالب در کتاب

    (برگرفته از کتاب ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی؛ رویکرد جدید به عدم اشاعه سلاح های هسته ای – مولفان؛ سید حسین موسویان و عماد کیایی – مترجم؛ عبدالرضا غفرانی)

    ***

    نوید صبح منتشر کرد؛ “کتاب ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی؛ رویکرد جدید به عدم اشاعه سلاح های هسته ای”

    تالیف: سید حسین موسویان

    و

    عماد کیایی

    مترجم: عبدالرضا غفرانی

    ناشر: گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح

    سفارش کتاب بصورت پیامک و یا تماس تلفنی ۰۹۳۸۳۴۰۴۰۲۸

     

    نظرات کاربران در مورد "اسحاق رابین: با امضا موافقتنامه صلح، ما موافقتنامه عدم اشاعه سلاح های هسته ای را امضا خواهیم کرد/ جان کری: اسرائیل منزوی خواهد شد"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir