امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ | کد خبر : 46905 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • جواد کچوئیان: ایران به عنوان “یک کنشگر و بازیگر مهم منطقه ای” همواره “تعامل و همکاری سازنده” با تمامی کشورهای جهان را دنبال می کند

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • رسانه نوید صبحجواد کچوئیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فنلاند، ایرلند و استونی و کاردار در نروژ، دانمارک و اسلوونی

    الف: در طی چهار دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، ۷ دور گفتگوهای انتقادی یا سازنده، ۱۰ دورگفتگوهای فراگیر، ۳ دور مذاکرات مربوط به تجارت و همکاری (TCA) و پنج بارگفتگوهایی در سطح عالی فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا انجام گرفته است.

    در این گفتگوها و مذاکرات موضوعات مربوط به روابط و همکاری های دوجانبه از جمله انرژی، تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل، محیط زیست، کشاورزی، پناهندگی و قاچاق مواد مخدر و منطقه ای مانند تحولات خاورمیانه، بالکان، آسیای مرکزی و قفقاز و بین المللی مانند عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی، حقوق بشر و تروریسم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

    جمهوری اسلامی ایران همواره در این گفتگوها و مذاکرات استانداردهای دوگانه و رویکرهای گزینشی غرب در قبال موضوعاتی چون تروریسم، دمکراسی و حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داده است.

    من به عنوان رئیس اداره اول غرب اروپا مسئول تنظیم دستور کار گفتگوها با طرف اروپایی (سفیر کشور اروپایی ریاست اتحادیه اروپا در تهران) بودم که در هماهنگی کامل با مقامات وزارت متبوع انجام می گرفت.

    شایان ذکر است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کنشگر و بازیگر مهم و بی بدیل منطقه ای که دارای نفوذ جهانی، موقعیت ممتاز جغرافیایی، ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک است در طی چهار دهه گذشته و در مبحث سیاست و روابط خارجی، همواره رویکرد همزیستی مسالمت آمیز و گفتگو و نیز تعامل و همکاری سازنده با تمامی کشورهای جهان را دنبال کرده است.

    مجموعه اروپا نیز در مقام یک بازیگر تاثیرگذار سیاسی – اقتصادی در عرصه جهانی است؛ این دو کنشگر مهم می توانند از طریق یک همکاری سازنده و رایزنی مداوم و براساس احترام متقابل، منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر؛ تشریک مساعی در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی را در دستور کار همکاری های خود قرارداده و به ایجاد چارچوب های یک رابطه گسترده و همه جانبه همت گمارند.

     از نگاه اروپا، توسعه مناسبات با ایران هم دلایل سیاسی و هم دلایل اقتصادی دارد. ایران منبع مهم نفت و گاز در یک منطقه مهم استرتژیکی است و منافع عمده ای در مناطق همجوار و به عنوان مثال آسیای مرکزی دارد. ایران می تواند در آینده به عنوان یک شریک اقتصادی منطقه ای از یک پتانسیل قوی برخوردار باشد و فرصت های مهمی را برای تجارت و سرمایه گذاری در اختیار اروپا بگذارد.

    از نگاه ایران، اروپا که در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفردارد، بیش از۳۰ در صد تجارت جهانی را در اختیار دارد و یکی از مصرف کنندگان عمده نفت و گاز در جهان می باشد.

     ایران به عنوان نخستین دارنده منابع انرژی جهان (بیش از ۱۷% گاز و ۱۲% نفت جهان) و اروپا به عنوان یک مصرف کننده بزرگ انرژی می توانند یک شریک با ثبات اقتصادی برای یکدیگر بوده و فرصت های مهمی را برای تجارت و سرمایه گذاری در اختیار یکدیگر بگذارند. روابط راهبردی ایران و اروپا قطعا به نفع طرفین و کشورهای منطقه بوده و تضمین کننده صلح، ثبات و امنیت در این بخش از جهان خواهد بود. … ادامه مطالب در کتاب

    گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – کتاب صد سفیر، خاطرات سفرای جمهوری اسلامی ایران در اروپای شمالی

    نظرات کاربران در مورد "جواد کچوئیان: ایران به عنوان “یک کنشگر و بازیگر مهم منطقه ای” همواره “تعامل و همکاری سازنده” با تمامی کشورهای جهان را دنبال می کند"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir