امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | کد خبر : 46626 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • رضا سعید محمدی: موشک های لیبیایی با ژیروسکوپ های کره شمالی به خاک عراق شلیک شد

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – گزیده ای از کتاب صد سفیر (خاطرات سفرا) – خاطرات دکتر رضا سعید محمدی دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران و سفیر سابق در کره شمالی

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یکی از کشورهایی که بدون ملاحظه قدرت های ‌شیطانی شرق و غرب با جمهوری اسلامی ایران رابطه برقرار کرد و آن را تا سطح همکاری های دفاعی توسعه داد، جمهوری خلق کره یا همان کره شمالی بود. این کشور که رهبری آن را کیم ایل سونگ بر عهده داشت، یکی از کشورهای مستقلی بود  که بعد از جنگ کره (١٩۵٣-١٩۵٠) آمریکا را دشمن شماره یک خود می دانست، رویکردی که تا به امروز ادامه دارد. به همین جهت، همواره در حال افزایش توان نظامی و قدرت بازدارندگی خود در برابر تهدیدات مستمر آمریکا و متحدینش در شرق دور بوده است. دستیابی به سلاح هسته ای و موشک های قاره پیما از جمله دست آوردهای این گونه تلاش ها در کره شمالی است.

    جمهوری اسلامی ایران که از بدو پیروزی انقلاب با انواع توطئه های سیاسی و اقتصادی دشمنان خود مواجه بود، برای مقابله با تهدیدات نظامی آمریکا و پادوهای داخلی و خارجی اش، چاره ای جز ارتقاء توان دفاعی خود نداشت. به خصوص بعد از شروع جنگ تحمیلی که تقریبا تمام قدرت های بزرگ دنیا به حمایت از رژیم بعث عراق در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

    یکی از معدود کشورهایی که بدون ملاحظه قدرت های مسلط جهان به حمایت از جمهوری اسلامی ایران در برابر استکبار جهانی برخاست، کره شمالی بود. این کشور به ویژه رهبر آن کیم ایل سونگ از بدو پیروزی انقلاب مشتاقانه به سمت جمهوری اسلامی ایران آمد و در جربان جنگ تحمیلی از ارائه کمک های نظامی و تسلیحاتی به ویژه در حوزه موشکی مضایقه ننمود. در طول جنگ تحمیلی هیأت های نظامی زیادی از ارتش و سپاه برای خرید جنگ افزارهای کره ای از جمله موشک های اسکاد به کره شمالی سفر نمودند. محسن رفیق دوست (وزیر سپاه)، احمد وحید دستجردی (معاون وزیر دفاع) و شهید حسن شفیع زاده (اولین فرمانده توپخانه سپاه) از جمله کسانی بودند که این هیأت ها را همراهی می کردند. آشنایی با سلاح های کره ای و انتقال دانش استفاده از آنها بخشی از همکاری های نظامی دو کشور بود که زمینه انتقال فناوری ساخت و تولید این سلاح ها از جمله موشک های ساخت شوروی سابق به کشور را فراهم نمود. هیأت های اعزامی در بازدید از صنایع نظامی کره، تجارب ارزشمندی را برای طراحی و ساخت کارخانجات موشکی در ایران به دست آوردند. یکی از نخبگان جوانی که در این هیأت ها حضور داشت شهید والامقام «حسن طهرانی مقدم» بود که امروز از او به عنوان پدر موشکی ایران یاد می شود. وی با نبوغ فوق العاده ای که داشت موفق شد تا در بازدیدهای خود از صنایع موشکی کره شمالی به اطلاعات اولیه از فرایند ساخت و تولید موشک دست یابد و با مهندسی معکوس از موشک های خریداری شده در ایران، امکان تولید انبوه این جنگ افزار راهبردی را فراهم نماید. جمهوری اسلامی ایران پیش از آن که به فناوری ساخت موشک دست پیدا کند، ناگزیر از خرید تعداد محدودی موشک از کشورهای دوست مثل کره شمالی و لیبی بود تا بتواند به حملات موشکی عراق پاسخ دهد. لیبیایی ها که کارشناسان خود را همراه با تعدادی موشک به ایران فرستاده بودند، در میانه جنگ تحت فشار برخی دوستان عرب خود و آمریکایی ها صحنه را خالی کردند و در بازگشت به لیبی ژیروسکوپ موشک ها را با خود بردند و ایران را در برابر حملات موشکی عراق تنها گذاشتند. واحد موشکی سپاه برای پر کردن خلاء همکاری لیبیایی ها و سر جنگی موشک ها که کارشناسان آنها با خود برده بودند، تصمیم گرفت ژیروسکوپ موشک های خریداری شده از کره شمالی را توسط هواپیما سریعا به تهران منتقل و روی موشک های لیبیایی ها سوار کند. عراقی ها گمان می کردند که با خروج کارشناسان لیبی از ایران و جدا کردن ژیروسکوپ موشک ها، دیگر ایران قادر به پاسخگویی موشک پرانی آنها نخواهد بود، اما بر خلاف تصور آنها نیروهای ایرانی توانستند با استفاده از ژیروسکوپ موشک های کره ای و بدنه موشک های لیبیایی به جا مانده در ایران همچنان به موشکباران مواضع عراقی ها ادامه دهند. در حقیقت پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله مرهون اینگونه ابتکارات و فداکاری های شهدای بزرگواری چون حسن طهرانی مقدم است که توانستند کشور را از شکست قطعی در برابر دشمن تا به دندان مسلح حزب بعث عراق و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن نجات دهند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

    ***

    ***

    نظرات کاربران در مورد "رضا سعید محمدی: موشک های لیبیایی با ژیروسکوپ های کره شمالی به خاک عراق شلیک شد"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir