امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | کد خبر : 45827 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • سفر حیدر علیف به تهران

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • بالاخره پس از چند وقفه در سفر حیدر علیف به تهران، برنامه سفر حیدر علیف قطعی شد و ایشان وارد تهران شد. حیدر علیف همراه با سفیر وزیران امور خارجه، توسعه اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، جهانگردی، ورزش و جوانان و رئیس شرکت دولتی نفت این کشور و رئیس مجلس عالی نخجوان در ظهر شنبه  ۲۸ اردیبهشت با استقبال گرم «علی صوفی» وزیر تعاون، «محسن امین زاده» معاون وزیر امور خارجه، «مهدی صفری» نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در مسائل خزر، «عباس علی حسین اف» سفیر آذربایجان در تهران، وارد فرودگاه مهرآباد شد و پس از برگزاری ( ….. خلاصه شده از متن کتاب)

    ***

    خاتمی در پاسخ به خبرنگار آذری درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران قره باغ گفت مواضع ما در این باره مشخص است ما تجاوز را محکوم کرده ایم و معتقدیم باید بر اساس اصول مسالمت آمیز مساله قره باغ حل شود. ما از وضعیت پیش آمده در قره باغ ناراحتیم. علیف ابتدا عنوان کرد که تعویق سفر من از تهران سوابق مشخصی دارد، این سفر نخستین دیدار من از تهران نیست چرا که من در ده سال گذشته بارها از این کشور دیدار کرده ام که آخرین آن شرکت در نشست سران اکو در دو سال پیش بوده است.

    علیف هدف اصلی سفرش به تهران را تعمیق دوستی و همکاری ها میان دو کشور همسایه ایران و آذربایجان عنوان کرد. او به پیوند تاریخی و ارزش های مشترک معنوی و دینی دو کشور، آن را موجب تحکیم و تقویت دوستی تاریخ دو ملت خواند و گفت که جمهوری آذربایجان از زمان استقلال ظرف ده سال گذشته راه درازی را در روابط دوستانه با ایران پیموده است. وی تاکید کرد این روابط باید بیش از پیش گسترش و توسعه یابد و توسعه همکاری های تجاری، حمل و نقل و انجام طرح های مشترک را خاطر نشان کرد و گفت؛ آذربایجان از سرمایه گذاری ایران در انجام طرح­هایی نظیر احداث بزگراه باکو – آستارا استقبال می کند.

    بعد از ظهر حیدر علیف و آقای خاتمی به دیدن رهبر انقلاب حضرت آیت الله­ خامنه ای رفتند. ایشان فرمودند پیوندهای عمیق تاریخی، فکری و عقیدتی دو ملیت ایران و آذربایجان اهمیت دارد و این دو کشور در طول تاریخ یک ملت بوده اند و اکنون تحکیم بیش از پیش روابط به نفع دو کشور خواهد بود و مسائل منطقه با تکیه بر نیروها باید حل شود و برخی قدرتهای بزرگ بین المللی تمایلی به حل مناقشات منطقه ای از جمله دریای خزر ندارند و ما معتقدیم مسائل مهم ارمنستان و آذربایجان از طریق گفتگو حل و فصل شود.

    آقای علیف نیز ضمن تاکید بر حرف ها و مواضع مشترک خط راه آهن شمال – جنوب و در نهایت بندرعباس و جاده ارتباطی باکو- آستارا از طرح های مهم خواند و حضور ایران در حل مناقشه ما با ارمنی ها ضروری خواند. و (……. ارجاع ادامه متن به کتاب)

    (برگرفته از جلد دوم کتاب صد سفیر – خاطرات سفرای جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان – گزیده ای از خاطرات احد قضایی- سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان)

    ***

    جلد دوم کتاب صد سفیر

    خاطرات سفرای جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان

    مجموعه خاطرات:

    محمد طاهری

    احد قضایی

    افشار سلیمانی

    محسن پاک آیین

    سفارش کتاب بصورت پیامک و یا تماس تلفنی ۰۹۳۸۳۴۰۴۰۲۸

    نظرات کاربران در مورد "سفر حیدر علیف به تهران"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir