امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ | کد خبر : 2024 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • ظریف: مذاکرات ژنو مجموعه ای از مذاکرات چند جانبه رسمی و غیررسمی بود

  • دسته بندی مطلب : اخبار | تعداد بازدیدها : نفر
  •  به گزارش نوید صبح به نقل از ایرنا، «محمد جواد ظریف» بعدازظهر امروز (چهارشنبه) و در نشست خبری با «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه که به تهران سفر کرده است، این مطلب را بیان کرد.

    وی در پاسخ به سوالی درباره دریافت سامانه آنی تی ۲۵۰۰ به جای اس ۳۰۰ گفت: البته در سفر ماه گذشته آقای «راگوزین» به تهران، ایشان با مقامات دفاعی ایران دیدارهایی داشتند که این رایزنی ها ادامه داشته و کماکان ادامه خواهد داشت.

    ظریف افزود:با توجه به روابط خوب دو کشور و افق های بسیار جدی همکاری در حوزه های مختلف، امیدواریم دو طرف بتوانند به نحو قابل قبولی این مساله را حل کنند.

    ظریف در پاسخ به سوالی درباره محورهای مذاکراتش با وزیر خارجه روسیه گفت: بحث هایی که امروز داشتیم در حول روابط درازمدت دو جانبه بود.

    وی همکاری درباره دریای خزر، همکاری های اقتصادی و رایزنی در خصوص موضوعات مهم منطقه ای در حوزه هسته ای و موارد مهم بین المللی را از جمله این مسائل عنوان کرد.

    وزیر امورخارجه در این باره افزود: ما برای ادامه مشورت های سیاسی خود قرار شد ساز و کار و برنامه زمانبندی تعیین کنیم تا بسیار گسترده تر از گذشته بین مقامات دو طرف این رایزنی ها ادامه داشته باشد و دیدگاه های مختلف خود را مورد پیگیری قرار دهیم.

    ظریف با بیان اینکه روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و روسیه تعیین شده اند، تصریح کرد: روسای کمیسیون های مشترک به زودی جلسه مشترکی را برای همکاری ها و بررسی افق های درازمدت برگزار می کنند.

    ظریف تصریح کرد: در مذاکرات امروز مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو و ضرورت پیگیری اجرای آن مورد بحث قرار گرفت.

    وی خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک دو کشور برای شکل دادن به توافق نهایی بسیار مهم است.

    مذاکرات ژنو مجموعه ای از مذاکرات چند جانبه رسمی و غیررسمی بود

    وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافقی از قبل یا در هنگام مذاکرات ژنو بین ایران و روسیه شکل گرفته بود تا این مذاکرات به نتیجه برسد؟ گفت: ما با همه کشورهای ۱+۵ مذاکرات حاشیه ای داشتیم.

    ظریف در عین حال افزود: البته به دلیل نزدیکی روابط با روسیه مذاکرات ما هم در سطح وزیران و هم در سطح همکارانمان بسیار گسترده بود.

    رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در مذاکرات ژنو دیدارهای مرتب ممکن بود روزانه چندین دور برگزار شود، تصریح کرد: چندین مورد از این دیدارها خبری و علنی شد که در یکی از این دیدارها نیز وزیر امورخارجه چین نیز حضور داشت.

    ظریف خاطرنشان کرد: مذاکرات ژنومجموعه ای از مذاکرات چند جانبه رسمی و غیررسمی و مذاکرات دو جانبه رسمی و غیررسمی بود تا توانستیم در این مذاکرات به توافق دست یابیم.

    وی افزود: صرفا مذاکرات در قالب رسمی آن مشخص نمی کند که آیا در پایان آن توافقی حاصل شود یا نه.

    اتفاق نظر ایران و روسیه درباره سوریه

    ظریف در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست ژنو ۲ درخصوص سوریه با همکاری های تهران و مسکو در این باره گفت: در خصوص سوریه اتفاق نظر داریم که هیچ راه حل نظامی در این رابطه وجود ندارد و این مساله باید از راه سیاسی حل شود.

    وزیر امور خارجه تصریح کرد: راه حل سیاسی تنها توسط مردم سوریه تعیین خواهد شد و بازیگران خارجی تنها می توانند به آنها برای رسیدن به راه حل کمک کنند ولی نمی توانند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.

    اولویت ما در گسترش همکاری های هسته ای با روسیه خواهد بود

    وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه گفت: بحث هایی در مورد گسترش همکاری ها در حوزه رآکتور و نیروگاه هسته ای با روس ها داشته ایم.

    وی با بیان اینکه در برخی از موارد برای رسیدن به توافق و اقدامات اجرایی برای احداث فازهای جدید نیروگاه اتمی در بوشهر نزدیک هستیم، افزود: با گسترش همکاری ها زمینه ای برای تامین منابع متعدد انرژی را فراهم خواهیم کرد و از دستاوردهای دیگر آن این است که از آب شیرین استفاده می کنیم.

    رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: با توجه به تاریخچه همکاری های تهران و مسکو حتما نگاه و اولویت ما گسترش این نوع از همکاری ها با روسیه خواهد بود.

    محمدجواد ظریف همچنین در ابتدای این نشست خبری سرگئی لاوروف را دوست قدیمی خود خطاب و به وی و هیات همراه او خوش آمد گفت.

    ظریف روابط ایران و روسیه را روابطی مبتنی بر منافع مشترک و اساسی دو کشور و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین المللی دانست.

    وی با یادآوری دیدار و تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور خاطرنشان کرد: رایزنی ها پس از این مساله گسترش بیشتری پیدا کرده است.

    وی در این باره افزود: تماس های ما (وزیران خارجه) و سایر اعضای کابینه بیشتر شده؛ رفت و آمدها گسترش پیدا کرده که می تواند زمینه توسعه روابط را در حوزه های سیاسی و اقتصادی و سایر حوزه ها فراهم کند.

    ظریف نقش روسیه را به عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ مهم و برجسته دانست و از این کشور به عنوان دوست ایران یاد کرد.

    وی گفت: من در گفت و گوهای امروز به خاطر نقش مثبت روسیه شخصا از آقای لاوروف و هیات همراهشان تشکر کردم.

    ظریف با یادآوری همکاری ایران و روسیه در جلوگیری از حمله نظامی خارجی به سوریه گفت: ایران و روسیه نقش خوبی را در جلوگیری از یک بحران و فاجعه منطقه ای در جلوگیری از حمله نظامی به سوریه به خوبی ایفا کرده است که حتما به صلح و امنیت بین المللی کمک می کند.

    وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر امروز وزیرامورخارجه روسیه آغازی دیگر برای روابط گسترده و سازنده بین دو کشور باشد

    نظرات کاربران در مورد "ظریف: مذاکرات ژنو مجموعه ای از مذاکرات چند جانبه رسمی و غیررسمی بود"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir