امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ | کد خبر : 1671 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • وزرای خارجه ۵+۱ در راه ژنو ۳

  • دسته بندی مطلب : اخبار | تعداد بازدیدها : نفر
  • به گزارش نویدصبح به نقل از ایرنا، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد آغاز شده است و دو طرف مذاکراتی سخت و فشرده را برای حل موضوع هسته ای ایران آغاز کرده اند.

    دیدار ششم ظریف و اشتون ساعت ۳۰/۲۲ به وقت محلی آغاز شده است.

    این دیدار در حالی برگزار می شود که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای حضور در مذاکرات وارد شهر ژنو شده است و وانگ ای وزیر خارجه چین و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در راه ژنو هستند.

    شب گذشته، دکتر «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت که از صبح پنجشنبه طرفین بر روی متن یا سندی مشترک کار می کنند.

    به گفته وی، از این نظر که روی اکثر مفاد آن یک درک مشترک وجود دارد، با توجه به مباحثی که در گذشته داشته ایم، پیشرفت حاصل شده ولی درباره چند مورد اختلافی، مذاکرات تاکنون پیشرفتی نداشته است.

    از این رو، طرفین بر روی تهیه سند یا متن مشترک پیشرفت داشته اند ولی همچنانکه عراقچی گفته است درباره موارد اختلافی پیشرفتی نداشته اند.

    براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ در این دور از مذاکرات دکتر ظریف و سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی دو معاون وی تنها با خانم اشتون مذاکره می کنند که از سوی شش کشور آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان وکالت دارد.

    یک دیپلمات غربی نیز که خواست نامش فاش نشود گفت: جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ بحث خود درباره غنی سازی اورانیوم را با پذیرش حقوق ایران در سند نهایی به پایان رسانده اند.به گفته وی، طرفین هم اکنون در حال مذاکره درباره رآکتور آب سنگین اراک هستند.

    دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از موضوعات در مسیر حل شدن است.

    مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: همیشه گفته ایم که غنی سازی ایران قابل مذاکره نیست و به غنی سازی در خاک ایران ادامه خواهیم داد و این حق ماست که آن را اعمال می کنیم و طرف مقابل باید به ما احترام بگذارد و هیچ راه حلی بدون غنی سازی نخواهد بود لذا من فکر نمی کنم غنی سازی بتواند خارج از هرگونه راه حلی باشد و نخواهد بود.

    دکتر ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای ژنو ۳ گفت: در واقع حجم کاری که جلو رفته به نسبت میزانی که باقی مانده است، شاید ۹۰ درصد به ۱۰ درصد باشد.

    وی با این حال بدون اشاره به موضوعات باقی مانده که به نظر می رسد یکی از آنها پذیرش اصل غنی سازی در ایران باشد، گفته بود دو موضوع در مذاکرات باقی مانده که از اهمیت زیادی برخوردار است.

    همچنین سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفته بود که ایران هیچ متن و سندی را نخواهد پذیرفت که اصل غنی سازی اورانیوم در آن پذیرفته نشود.

    نظرات کاربران در مورد "وزرای خارجه ۵+۱ در راه ژنو ۳"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir