امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ | کد خبر : 50666 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • شیعیان خوجه؛ انگلیسی ها “خوجه ها” را از گجرات هند به آفریقا آوردند

  • دسته بندی مطلب : بین الملل , سیاسی | تعداد بازدیدها : نفر
  • رسانه نوید صبح – روز جمعه ای بود و دنبال مسجد می گشتم. همان طور که پیاده در شهر (تانزانیا) می رفتم به مسجدی برخوردم که متعلق به شیعیان خوجه است. نماز شروع شد و روحانی چاقی نماز را اقامه می کرد. همه افراد حاضر در مسجد کلاه داشتند. با وجود این می دانستم که سنی نیستند. چون دوران تحصیلاتم را در هند گذرانده بودم، زبان اردو را می دانستم. روحانی پیش نماز رکوع که رفت، شاید یک جمله گفت و سریع به سجده رفت و تند نماز می خواند. مردم هم هنگام نماز همدیگر را نگاه میکردند؟
    نکته قابل توجهی که وجود داشت این بود که آنها هیچ توجهی به درست نماز خواندن نداشتند و هم دیگر را نگاه می کردند و اصلاً اصول نماز را رعایت نمی کردند. خلاصه با هر دردسری بود نماز شکسته و خیلی ناقص را خواندیم. آن زمان در آن مسجد برنامه ناهار هم بود. که همه جمع شده بودند تا در سینی های بزرگ نهار میل کنند من هم رفتم و در بین جمعیت نشستم و خودم را به دو یا سه نفر معرفی کردم. برخلاف تصورم و با وجود اینکه به چند نفر هم گفته بودم که کاردار جدید جمهوری اسلامی ایران هستم، هیچ کس نیامد و اصلاً مرا تحویل نمی گرفتند. نهایتا یکی آمد و با همان سینی بزرگ غذا را آوردند و من هم به همراه یک نفر دیگر غذا خوردیم. در حالت گیجی بودم که اینها چه کسانی هستند؟ چه مذهبی دارند؟ که نه نمازشان مانند نماز ما است و نه نحوه پوشششان! این را هم بگویم که دست بسته نماز نمی خواندند و دستشان هنگام نماز باز بود.
    در تانزانیا عده ای «شیعه خوجه» حضور داشتند که به ایران علاقه مند بودند. ولی من با آنها آشنایی نداشتم شیعیان خوجه در شرق آفریقا تعدادشان زیاد است. انگلیسی ها خوجه ها را از گجرات هند به آنجا آورده بودند و برای خودشان تشکیلاتی داشتند. در تانزانیا، اوگاندا، سومالی و به ویژه در کنیا و تا حدودی در رواندا، آفریقای جنوبی و تعداد اندکی از آنها هم در موزامبیک حضور داشتند. اینها را من بعدا …… ادامه مطالب را در کتاب بخوانید

    شیعه خوجه: خوجه ها گروهی از مسلمانان هند هستند که در قرن پانزدهم میلادی در سند زندگی می کردند. آنها هندو بودند و به وسیله شخصی به نام پیر صدر الدین به دین اسلام گرایش پیدا کردند. آیین خوجه ها در ابتدا تلفیقی از باورهای هندو و اسلام بود اما بعدها براثر تبلیغات آقاخان اول نخستین امام خوجه ها که شیعه اسماعیلی بود. آنها با احکام اسلامی چون نماز روزه و زیارت و هم آشنا شده و به آنها عمل کردند. بعدها به جهت اختلافاتی که میان خوجه ها به وجود آمد، گروهی از آنها از مذهب شیعه اسماعیلی جدا شده به مذهب اهل سنت و گروهی دیگر به شیعه دوازده امامی پیوستند.

    کتاب “خاطرات آفریقا”، تالیف: بهمن حسین پور، (خاطرات سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و اتیوپی)

    تماس با ما بصورت تلفنی و یا ارسال پیامک از طریق شماره ۰۹۳۸۳۴۰۴۰۲۸

    نظرات کاربران در مورد "شیعیان خوجه؛ انگلیسی ها “خوجه ها” را از گجرات هند به آفریقا آوردند"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir