امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ | کد خبر : 47934 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • المار بروک: روابط با ایران در اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بسیار چالشی است

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • رسانه نوید صبحابوالقاسم دلفی – دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران

    یکی دیگر از مشخصه‌های بارز در مناسبات با پارلمان اروپایی نقش بی‌بدیل و مؤثر کمیسیون روابط خارجی این پارلمان در تنظیم مناسبات، چه در سطح پارلمانی و چه در سطح سایر نهادهای اروپایی با کشورهای ثالث و به‌ویژه کشورهای خاورمیانه است. این کمیسیون با عضویت بیش از ۵۰ تن از نمایندگان و احزاب مختلف سیاسی حاضر در پارلمان‌ همواره از حضور شخصیتی به نام المار بروک آلمانی به‌دلیل جایگاه شخصی و حزبی‌اش در حزب دموکرات مسیحی آلمان و مجموعه “حزب مردم اروپا ”  پارلمان اروپایی بهره‌مند بوده است. وی یکی از آشناترین سیاستمداران پارلمان اروپایی با تحولات خاورمیانه و به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. دیدگاه‌های وی قطعاً از بنیادهای فکری دموکراسی مسیحی‌های آلمان و طرفداران هلموت کهل نشأت ‌گرفته بود.

    المار بروک علی‌رغم آن که می‌توانست در سطح ملی از جایگاه برجسته‌تری در حزب متبوعش و دایره مدیریت اجرایی آلمان بهره‌مند باشد، اما ترجیح شخصی و حزبی‌‌اش حضور وی را در پارلمان اروپایی برای منافع حزب و کشورش مناسب‌ و مقرون ‌به ‌صرفه‌تر تشخیص داده بود. در اولین دیداری که …..

    ***

    بعد از پایان مأموریت بروکسل به‌دلیل مسئولیت‌های وزارت امور خارجه، به همراه وزرای خارجه با ایشان ملاقات داشتم و در کمیسیون خارجه پارلمان، جلسه سخنرانی و پرسش‌ و پاسخ آقایان دکتر خرازی و دکتر ظریف را در کسوت سفیر در بروکسل و مدیر کل اروپا با نمایندگان عضو پارلمان حضور داشته و دیدگاه‌های بروک را از نزدیک پیگیری می‌کردم.

    مع‌ذالک دیدار آشنایی و پروتکلی اولیه با ایشان در کسوت سفیر در بروکسل را به خاطر دارم که با چه اشتیاق فراوانی درباره چشم‌انداز روند اصلاحات در جمهوری اسلامی ایران صحبت و دغدغه داشت.

    پس از شنیدن نقطه‌ نظرات و دغدغه‌های او که هر یک را جداگانه به بحث گذاشتیم، به ایشان یادآوری کردم که پس از انتخابات ۱۳۷۶ و به قدرت رسیدن دولت اصلاحات در ایران، اولویت کشور مسائل اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم است. حال از نظر شما پارلمان اروپایی و اصولاً اروپا تا چه حد آمادگی لازم را برای پاسخگویی به این شرایط دارد؟

    نخست اندکی تأمل کرد، سپس با اذعان به اینکه در اروپای واحد و روند وحدت سخت‌ترین مرحله، سیاست خارجی مشترک و رسیدن به اجماع در موضوعات مبتلابه خاورمیانه و خلیج ‌فارس است، افزود: اگر به موضوعات خاص در تحولات منطقه که در دستور کار جلسات قرار می‌گیرد، بنگریم، به این واقعیت بیشتر نزدیک می‌شویم که کار با اروپا برای کشورهای بیرون از آن نباید …..

    المار بروک با توجه به اینکه نمی‌خواست ملاقات آشنایی با سفیر را زیاد تلخ کند، از کلیات موضوع خارج نشد و به جزئیات موردنظر حقیر نیز نپرداخت؛ اما وی با زبان دیپلماتیک و قریب به این مضمون خاطرنشان ساخت: موضوع روابط با ایران در اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بسیار چالشی است و طرف ایرانی باید با اشراف به ملاحظات طرف مقابل انتظارات و مطالبات خود را ….. ادامه مطاب در کتاب

    گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – گزیده ای از خاطرات ابوالقاسم دلفی – دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران – بر گرفته از کتاب از پاریس تا پاریس – جلد اول

    ***

    گروه تاریخ شفاهی نوید صبح منتشر کرد؛

    کتاب “از پاریس تا پاریس

    خاطرات ابوالقاسم دلفی

    ” سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران”

    “در کلمبیا، شیلی”

    ” بلژیک، صربستان و فرانسه”

    سفارش کتاب بصورت پیامک و یا تماس تلفنی ۰۹۳۸۳۴۰۴۰۲۸

    نظرات کاربران در مورد "المار بروک: روابط با ایران در اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بسیار چالشی است"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir