امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ | کد خبر : 46556 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • سادات مادرشاهی: موفقیت شورای همکاری خلیج فارس در گرو عضویت همه کشورها در حاشیه شمالی و جنوبی خلیج فارس است/ تاریخچه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد جزایر سه گانه

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • نوید صبح – یادداشت دکتر سید محمود سادات مادرشاهی – دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران و سفیر سابق در امارات متحده عربی

    ضمن عرض سلام به همه همکاران بازنشسته و مشغول بکار لازم دانستم با توجه به بحث های رایج در مورد مسائل مختلف با کشور امارات عربی متحده و جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ  و کوچک درخلیج فارس جزئیاتی ازبرنامه  خودم درسالهای ۱۳۵۹ بعنوان اولین کاردار موقت واز نیمه دوم سال۱۳۶۱  تا ابتدای سال ۱۳۶۴ بعنوان اولین  سفیر جمهوری اسلامی  درکشورامارات عربی متحده را با همکارانم در میان بگذارم.

    گروه تاریخ شفاهی رسانه نوید صبح – از بهمن ماه ۱۳۵۹ درسفارت کشورمان در شهر ابوظبی مستقر شدم و پس از جمع آوری اطلاعات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی موجود در سفارتخانه و مرکزبا همکاری نمایندگان وزارت بازرگانی ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وشعبات بانکها ایرانی مقیم  صدها کانتینر کالای های سفارش کشورمان در بنادر وانبار های کشور امارات از زمان قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را رد یابی وترتیب ارسال آنها  به ایران انجام گردید. در این میان موفق به ارسال دو جنراتور اتمی آلمانی خریداری شده در انبار گمرگات بندر شارچه با موافقت شیخ سلطان حاکم شارچه با مشقات فراوان شدیم .همچنین بررسی روزنامه ها  خصوصا روزنامه انگلیسی زبان الخلیج سعی شد در حد بضاعت باهماهنگی مرکز پاسخ های برای روزنامه ها ودرراس آنها روزنامه الخلیج پیرامون  نام بردن صحیح و استفاده از نام کامل خلیج فارس با دلایل و اسناد موجود در آرشیو سازمان ملل  وادار کنم تا در تیترها و درج مطالب از نام صحیح استفاده کنند. بدیهی است علیرقم مخالفت ایرانیان مقیم و خودم ،از خرداد ماه ۱۳۶۰ تا شهریور ۱۳۶۱ محل ماموریتم با موافقت آقای  قطب زاده بعد از حضور  ایشان و همراهان به کشور امارات به نمایندگی دیکری درکشور بنگلادش تغییر یافت.

     در مرحله بعد حضورم از مهر ماه ۱۳۶۱ به عنوان سفیر جمهوری ایران با توجه به شکل گیری شورای همکاری خلیج (فارس) و در آستانه یکی از جلسات این شورای با شرکت سران کشورهای امارات، بحرین ، قطر ، کویت و عمان در سال ۱۳۶۱ ، نماینده رادیو بی بی سی در امارات درخواست مصاحبه با سفیر جمهوری اسلامی را نمود که مورد موافقت سفارت قرار گرفت.

    در این مصاحبه سئوالاتی پیرامون وضعیت اجتماعی ایرانیان مقیم، همکاری های اقتصادی و سیاسی، از جمله نظر دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تشکیل شورای جدید درمنطقه خلیج فارس راجویا شد.

    در پاسخ خبرنگار بی بی سی ضمن تشکر از همکاری های دولت امارات با کشور جمهوری اسلامی شرح مفصلی از رابطه بسیارخوب و نزدیک دو کشور بیان داشتم. اما در مورد تشکیل شورای همکاری خلیج (فارس) در منطقه نکاتی به شرح زیر را یادآور شدم

    ۱- ازتشکیل شورای های منطقه ای استقبال و وجود آنرا لازمه همکاریهای کشورهای منطقه دانستم.

    ۲- در ادامه وجود کشورایران  بزرگترین کشوردر منطقه را یادآوری کرده و از اینکه  تا کنون برای عضویت جمهوری اسلامی در شورای همکاری منطقه دعوت بعمل نیامده است اظهار تعجب شد. در ادامه موفقیت این شورای را متضمن حضورهمه کشورها در حاشیه شمالی و جنوبی خلیج فارس مورد تایید قرار دادم.

    البته باید متذکر شوم پس از پخش این مصاحبه از رادیو بی بی سی، در ایران و منطقه جایگاه سفارت کشورمان در بین دیپلمات های مقیم، جایگاه  فعال ومثبتی پیدا کرد. پس ازگذشت یک روز از پخش مصاحبه، مدیر کل وقت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه تلفنی از مصاحبه من بدون اجازه از مرکز به شدت ناراحت وبا عصبانیت تمام، مکالمه تلفنی را قطع کرد. ودر بدو ورود به کشور قائم مقام وقت وزارت امور خارجه، من را دردفترش ملاقات و از شکایت مدیر کل نسبت به مصاحبه با رادیو بی بی سی پشتیبانی وتذکر سختی داد. و از من خواست از مدیر کل وقت عربی و آفریقایی عذر خواهی کنم.

    در بخش دوم این گزارش کوتاه به نظرم رسید توضیحی از اقدام هماهنگ سفارت و مرکز در طرح پیاده سازی حاکمیت کشورمان در جزیره ابوموسی که به اجرادر آمد گزارش گردد.

    طبق دستور ریاست محترم جمهوری وقت از طرف وزارت امور خارجه ماموریت پیدا کردم از طریق ابوظبی به شارچه سفر کرده واز طریق بندر شارچه با کشتی به همراه اتومبیل سفارت و همراهان سفری یک روزه به جزیره ابوموسی انجام گیرد. من طبق دستور مقام وقت ریاست جمهوری عمل کردم و با برنامه ها و هماهنگی های قبلی دولت کشورمان مراتب سان دیدن ازقوای سه گانه وقت حاضر در جزیره  توسط اینجانب در محل جزیره ابو موسی انجام شد. دراین  دیدار از همه افراد حاضر پذیرایی و از دو منطقه باند جدید فرودگاه گسترش یافته ابوموسی و قسمت جنوبی جزیره و ساکنین عرب نشین بازدید بعمل آمد.

    باید اضافه کنم خبر و گزارش این حرکت در کشور امارات و منطقه و بی بی سی بازتاب مفصلی داشت اما در ایران چندان منعکس نشد.

    نظرات کاربران در مورد "سادات مادرشاهی: موفقیت شورای همکاری خلیج فارس در گرو عضویت همه کشورها در حاشیه شمالی و جنوبی خلیج فارس است/ تاریخچه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد جزایر سه گانه"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir