امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ | کد خبر : 44047 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • ۲۰ ژانویه (۱۹۹۰) روز ماتم و در عین حال به مانند روز افتخار در تاریخ جمهوری آذربایجان

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • نوید صبحیادداشت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

    از وقوع حوادث ۲۰ ژانویه خونین ۳۳ سال سپری شده است. ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۰ هم صفحه ناگوار و غم انگیز و هم صفحه رشادت تاریخ مردم آذربایجان می باشد. در شب ۱۹ به ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۰، به دستور رهبری اتحاد جماهیر شوروی، ارتش ۲۶ هزار نفری شوروی به شهر باکو، سومقاییت و سایر شهرهای آذربایجان یورش بردند. در نتیجه این مداخله نظامی ۱۴۷ غیرنظامی کشته شده  و ۷۴۴ نفر به شدت مجروح شده اند. این واقعه در تاریخ معاصر آذربایجان به عنوان “ژانویه سیاه” ثبت گردید.

    موضوع ارزیابی جامع سیاسی – حقوقی فاجعه خونی ۲۰ ژانویه در سطح دولتی، در سایه حیدر علی اف رهبر مردم آذربایجان حل شد. روز بعد از فاجعه، در روز ۲۱ ژانویه جناب آقای حیدر علی اف به نمایندگی دائمی خود در مسکو رفته و اعتراض خود را اعلام داشت، فاجعه ۲۰ ژانویه را به لحاظ سیاسی ارزیابی نموده و آن را خلاف قانون، دموکراسی و انسان دوستی دانسته و اعلام کرد که این یک خطای سیاسی فاحش به دلیل خیانت مرکز و رهبران وقت جمهوری است. ایشان در رابطه با فاجعه به وقوع پیوسته به مردم آذربایجان تسلیت گفت و با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان دولت و ارتش مشوق اقدام تروریستی در باکو علی الخصوص گورباچوف را جنایتکار خواند و ظلم و ستم روا داشته شده برعلیه مردم غیرنظامی را جنایت تاریخی بر علیه کل ملت نام نهاد.

    به دستور جناب آقای حیدر علی اف در سال ۱۹۹۴، حوادث ۲۰ ژانویه از طرف پارلمان آذربایجان مورد ارزیابی سیاسی و حقوقی قرار گرفت و اسامی عاملان جنایت به اطلاع عموم مردم رسانیده شد. یاد و خاطره شهیدان ابدی گشت، مجموعه یادبود “مشعل جاویدان” در خیابان شهدا برپا شد، ۲۰ ژانویه به عنوان روز عزای ملی اعلام گردید و حمایت های اجتماعی از خانواده شهدا و معلولین حوادث ۲۰ ژانویه افزایش یافت.

    امروز روح تمامی شهیدان که در راه استقلال و تمامیت ارضی آذربایجان جان خود را فدا کرده اند شاد است زیرا که اراضی آذربایجان نیز که قریب به سی سال تحت اشغال بوده است از اشغال ارمنی آزاد گردیده اند و در همین سرزمین ها امور ساخت و ساز در مقیاس وسیع در حال انجام می باشد.

    خداوند شهدا را قرین رحمت بفرمایند!

    *

    *

    *

    نظرات کاربران در مورد "۲۰ ژانویه (۱۹۹۰) روز ماتم و در عین حال به مانند روز افتخار در تاریخ جمهوری آذربایجان"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir