امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر : 42599 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • مقاله مطبوعاتی صادره از سفارت الجزایر در تهران «به مناسبت شصتمین سالروز عید استقلال و روز جوان مصادف با ۰۵ جولای ۱۹۶۲»

  • دسته بندی مطلب : بین الملل | تعداد بازدیدها : نفر
  • تاریخ و عبرت­ها

    کشور الجزایر به مناسبت «عید استقلال و روز جوان» هر ساله پنجم ژولای را به یاد ۰۵ ژولای ۱۹۶۲ جشن می­گیرد. در این روز مردم الجزایر پس از ۱۳۲ سال اشغال و نابودی انسانی، استقلال کشور خود را از چنگال استعمار ستمگر فرانسه بازپس گرفتند. در این سالها، کشور استعمارگر فرانسه به انواع مختلف کشتار، شکنجه، تبعید و غارت منابع طبیعی الجزایر مبادرت ورزید. در مقابل، نیروهای مقاومت مردمی الجزایر نیز طی سالهای اشغال، ده­ها جنبش و نهضت ملی را بصورت پراکنده برپا کردند، تا اینکه این جنبش­ها در نهایت به انقلاب پیروزمند یکم نوامبر ۱۹۵۴ انجامید. انقلابی که بهای آن برای الجزایر بسیار گران بود و طی کمتر از ۸ سال،  یک میلیون و پانصد هزار شهید فدای آن شد. اما در نهایت فرانسه مجبور شد جبهه آزادی ملی را به عنوان تنها نماینده قانونی الجزایر به رسمیت شناخته، و نهایتاً به مذاکراتی تن داد که نتیجه آن، بازگشت استقلال و حاکمیت ملی الجزایر بود.

    گفتگوها میان فرانسه و نمایندگان جبهه آزادی ملی در سال ۱۹۶۰ آغاز و به مدت دو سال کامل ادامه یافت. در این مدّت تلاش کشور فرانسه در جهت تحمیل شروط خود بر کشور الجزایر بود، اما از آنجا که طرف الجزایری به یقین خود را محق ­دانسته و بر مواضع خود استوار بود، همه تلاش­های فرانسه با شکست مواجه شد. در نتیجه این گفتگوها، توافقنامه اویان به امضا رسید که به موجب آن مردم الجزایر می­بایست در تاریخ ۱ ژولای ۱۹۶۲ طی یک همه پرسی سرنوشت کشور خود را تعیین می­کردند. پس مردم الجزایر با تمام توان در این واقعه مهم تاریخی حضور یافتند، به گونه­ای که نتیجه همه­پرسی همه آرزوهای دولت فرانسه را نقش بر آب کرد. بدین ترتیب که پاسخ ۹۹٫۷۲% مردم به استقلال الجزایر “آری”، و تنها پاسخ ۱۶٫۵۳۴ نفر “نه” بود.

    بر اساس نتایج این همه پرسی، ژنرال شارل دوگول، رئیس جمهور وقت فرانسه نامه­ای به عبدالرحمن فارس رئیس دولت موقت جمهوری الجزایر نوشته و طی آن استقلال کشور الجزایر را به رسمیت شناخت. و در تاریخ ۰۵ ژولای ۱۹۶۲ استقلال الجزایر اعلام شد.

    فردای روز استقلال، دولت الجزایر خود را در برابر مشکلاتی بغرنج و چالشهایی متعدد یافت که همگی نتیجه جنگ آزادی­بخش و ۱۳۲ سال اشغال فرانسه بود که نزدیک به ۱۰ میلیون شهید بر جای گذاشت. بدین ترتیب، میراثی که برای الجزایر به جا مانده بود، کشوری بود که در همه سطوح سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ویران و فاقد هرگونه تأسیسات زیربنایی و امکانات اقتصادی بود. همچنین تمامی زیرساخت­های آن از بین رفته و سه­گانه وحشتناک “فقر” و “بی­سوادی” و “بیکاری” گریبان بیش از ۸۵% جامعه را گرفته بود. علاوه بر این، خیل عظیم قربانیان و جانبازان و تبعید شدگان و فقدان نسبی چارچوب­های اداری و شغلی در بخش­های مختلف کشور از دیگر اثرات بجا مانده از جنگ بود.

    با وجود این سختی­ها و مشکلات گوناگون، مقامات الجزایری حاکم همه توان خود را به کار گرفتند تا چالش­ها را رفع و حکومتی قدرتمند را بنا کنند که پاسخگوی همه خواسته­های شهروندان خود برای یک زندگی امن و عزتمندانه باشد. این امر بواسطه اجرای یک سیاست کلی و مبتنی بر تهیه چندین طرح و برنامه توسعه هدفمند در زمینه­های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی انجام گرفت. هدف از این برنامه­ها باز پس گرفتن منابع طبیعی و زیر زمینی بواسطه ملی کردن صنعت نفت و سوخت کشور، مدیریت منابع و ظرفیت­های اقتصادی کشور و توزیع عادلانه آن میان افراد جامعه، مبارزه با فقر، بی سوادی و بیکاری و بالا بردن سطح معیشت اکثریت شهروندان بود. این برنامه­ها دارای تأثیری بسزا در ایجاد یک زیرساخت محکم برای همه بخش­ها و اجرای شمار زیادی از طرح­ها در زمینه­های مختلف بوده است. برای نمونه می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • آموزش رایگان در همه دوره­ها از ابتدایی تا دکتری: تعداد مدارس الجزایر، از جمله مدارس ابتدایی و راهنمایی و متوسطه به ۲۷ هزار عدد رسید. بدین ترتیب که ۱۹۳۰۸ مدرسه ابتدایی، ۵۶۳۰ مدرسه راهنمایی و ۲۴۸۸ مدرسه متوسطه بنا شد. اما در حوزه آموزش عالی نیز، ۵۴ دانشگاه، ۹ مرکز دانشگاهی، ۳۷ دانشکده ملی، و ۱۱ دانشگاه تربیت معلم تأسیس شد.

     

    • سلامت عمومی رایگان: تعداد مراکز سلامت به بیش از ۲۲۴ بیمارستان عمومی، ۱۵ مرکز درمانی – آموزشی، ۷۵ بیمارستان تخصصی، و ۳۰ بیمارستان تخصصی زایشگاه – اطفال می­رسد.

     

    • مسکن رایگان برای اقشار آسیب­پذیر: دولت الجزایر پس از استقلال موفق به بنای میلیون­ها واحد مسکونی و ایجاد مناطق شهری جدید شد، همچنان­که، به لطف برنامه­های سیاست اجتماعی مربوط به مسکن، توانست میلیون­ها نفر از گروه­های آسیب­پذیر و متوسط جامعه را اسکان دهد.

    بی شک، تاریخ ۵ ژولای ۱۹۶۲ برگی زرین از تاریخ الجزایر برای مبارزه در راه استقلال و باز پس گیری حاکمیت ملی غصب شده آن پس از ۱۳۲ سال استعمار و اشغال فرانسه است. هدف از نکوداشت این روز، تکریم جان­فشانی­های بزرگ شهدای الجزایر در راه آزادی میهن خود از چنگال استعمار فرانسه، تحکیم پیوند میان نسل­ها، یادآوری فداکاری­های گذشتگان به جوانان به قصد عبرت آموزی و پیروی از ایشان، و نیز یادآوری این نکته است که الجزایر برای بدست آوردن استقلال خود بهای سنگینی داده است.

    اما الجزایر امروز را رئیس جمهور، عبد المجید تبون بر اساس یک برنامه توسعه­ای بلندمدت رهبری می­کند. برنامه­ای مبتنی بر مبارزه با فساد، اخلاقی نمودن زندگی عمومی، اشاعه روحیه کارآفرینی اقتصادی، تشویق سرمایه­گذاری و تولید ثروت، تحکیم شهروندی و حس مدنی، افتخار به هویت ملی، و نیز برنامه­ای که می­تواند برای تحقق عدالت اجتماعی و زندگی عزتمندانه ملت الجزایر، الجزایر را به سطوح بالای رشد اقتصادی و اجتماعی برساند.

    نظرات کاربران در مورد "مقاله مطبوعاتی صادره از سفارت الجزایر در تهران «به مناسبت شصتمین سالروز عید استقلال و روز جوان مصادف با ۰۵ جولای ۱۹۶۲»"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir