امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر : 31935 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • “دیپلماسی” در دوران “جنگ تحمیلی”

  • دسته بندی مطلب : بین الملل , فیلم | تعداد بازدیدها : نفر
  • “دیپلماسی” در دوران “جنگ تحمیلی”

    نوید صبح این امکان را برای شما فراهم نموده است تا با عملکرد دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در خارج از مرزهای کشور بیشتر آشنا شوید؛

    جنگ دیپلماسی

    در یک محدوده‌ی کلی تر، این‌ ده‌ سال‌ را باید سالهای مبارزه‌ی سخت‌ و ظریف‌ دیپلماسی جمهوری اسلامی به‌حساب‌ آورد. این‌ مبارزه‌، از داخل‌ وزارت‌ امورخارجه‌ و کارهای تشکیلاتی این‌ وزارت‌ و تدوین‌ کلیات‌ و اصول‌ سیاست‌ خارجی شروع‌ می شده‌ و تا گزینش‌ و پیدا کردن‌ افراد برای فرستادن‌ به‌ خطوط مقدم‌ این‌ جبهه‌ ـ که‌ عمدتا کشورهای خارجی است‌ ـ و تغذیه‌ی آنها با تفکرات‌ و خطوط درست‌ و هدایت‌ پی درپی نمایندگی ها و سفارتخانه‌ها و موضعگیری های ما در سراسر عالم‌ ـ که‌ حقیقتا مبارزه‌ی دشواری است‌ ـ ادامه‌ داشته‌ و دارد.

    این‌ مبارزه‌، فقط یک مبارزه‌ی معمولی دیپلماتیک نیست‌. دیپلماسی، یک جنگ‌ است‌. شما این‌ را به‌خوبی می دانید و آن‌ را مثل‌ جنگهای نظامی و برخوردهای اقتصادی که‌ تاکتیک و عقب‌نشینی و حمله‌ و جابه‌جایی و فریب‌ جنگی دارد، لمس‌ کرده‌اید. همه‌ی دیپلماتهای دنیا مشغول‌ جنگند. ارزش‌ و تأثیر آن‌ جنگ‌ هم‌، گاهی از جنگهای نظامی کمتر نیست‌; بلکه‌ در مواردی هم‌ بیشتر است‌. البته‌، همیشه‌ این‌گونه‌ نیست‌. منظور من‌ از جنگ‌، یک مبارزه‌ی معمولی نیست‌; که‌ این‌ کار همه‌ی دیپلماتهاست‌.

    ما دچار یک جنگ‌ تحمیلی ناخواسته‌ در عالم‌ دیپلماسی شدیم‌ و آن‌، تمرکز فعالیت‌ همه‌ی قدرتهای مخالف‌ اسلام‌ و حتی دین‌ ـ مثل‌ صهیونیسم‌ سیاسی که‌ در رأس‌ است‌ و امریکا و ایادی و هم‌پیمان‌های او در سراسر دنیا و نیروهای خرده‌ریزی چون‌ عناصر ضدانقلابی ایرانی مقیم‌ خارج‌ و مخالف‌ با حضور اسلام‌ در ایران‌ ـ روی دیپلماسی ما بود. دستگاه‌ دیپلماسی ما، یک تنه‌ رویاروی همه‌ی این‌ تمرکز بین‌المللی بود. بخصوص‌ در سالهای آخر این‌ هشت‌ سال‌، برخی کشورها مشکل‌ دیپلماتیک با ما نداشتند و تا حدی مناسبات‌ و ارتباطاتی با هم‌ داشتیم‌; ولی بر سر مسایل‌ مبنایی ـ چون‌ اسلام‌ ـ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ و در مواقع‌ حساس‌، ضربه‌ی خود را وارد میکردند.

    وقتی که‌ هر کس‌ با هر قدرت‌ و تشکیلاتی، به‌جهت‌ مخالفت‌ با اسلام‌ و جمهوری اسلامی، توان‌ خود را بر دیپلماسی ما متمرکز کرد، کار واقعا مشکل‌ و دشوار می شود. این‌ دیپلماسی، دیگر یک حرکت‌ معمولی در میدان‌ جنگ‌ نیست‌; بلکه‌ همچون‌ رزمنده‌یی است‌ که‌ در جنگ‌ پایش‌ را بسته‌اند و یا مسیر حرکتش‌ را گل‌ کرده‌ باشند.

    در حقیقت‌، جنگ‌ دیپلماسی ما، یک جنگ‌ مضاعف‌ است‌. شما آقایانی که‌ در کشورهای مختلف‌ هستید، اگر یک نگاه‌ سطحی به‌ برخوردهایی که‌ از سوی رسانه‌ها و دیپلماتهای آن‌ کشور، در مقایسه‌ با دیپلماتهای مقیم‌ سایر کشورها با شما شده‌است‌، بیندازید; یک مبارزه‌ی پنهانی دایمی با تلاش‌ یک تشکیلات‌ بین‌المللی را به‌ نیکی درمی یابید. تا وقتی پایبندی اسلامی ما محفوظ است‌، این‌ مبارزه‌ وجود دارد; گرچه‌ ممکن‌ است‌ در آینده‌ مجبور به‌ عقب‌نشینی شوند. این‌، ترسیم‌ دوره‌ی دشوار دیپلماسی ماست‌ که‌ گذرانده‌ایم‌.

    ۶۸/۰۵/۳۱

    بیانات مقام معظم رهبری در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه


    ***

    حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری: سوریه در دوران جنگ تحمیلی، خط لوله صادرات نفت عراق در سوریه را قطع نمود/ صدام در اتحادیه عرب به حافظ اسد ناسزا می گفت + فیلم مستند سفیر ایران در سوریه (۷۷-۶۵) – قسمت نهم

    ***

    حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری: سوریه در دوران جنگ تحمیلی از یک جایگاه خاصی برخوردار بود/ ایران تلاش نمود تا برخی از کشورهای عربی را در کنار خود داشته باشد + فیلم مستند سفیر ایران در سوریه (۷۷-۶۵) – قسمت ششم

    ***

    محسن پاک آیین: صدام کشورهای آفریقایی را به نفت ارزان قیمت عراق وابسته کرده بود/ وزیر نفت مخالف فروش نفت ارزان قیمت بود/ دکتر ولایتی اهمیت آفریقا در مبارزه با آپارتاید را به وزیر نفت یادآور شد + فیلم مستند سفیر ایران در زامبیا (۷۲-۶۷)

    ***


    سید محمود سادات مادرشاهی: پاسخ به قطعنامه ۵۹۸ ابتدا از ژنو آغاز شد/ ایران ابتدا قطعنامه ۵۹۸ را نپذیرفت + فیلم مستند سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۶۸-۶۶) – قسمت اول

    ***

    سید محمود سادات مادرشاهی: توانستیم در بند اول “قطعنامه ۵۹۸” در مورد بازگشت به مرزهای بین المللی و تبادل اسرا با دولت عراق به توافق برسیم + فیلم مستند سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۶۸-۶۶) – قسمت دوم


    ***

    نعمت الله ایزدی: سوریه یکی از کشورهای تاثیرگذار در جنگ تحمیلی بوده است/ با مطالعه کتاب “عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی” می توان به الگوی رفتاری روسیه پی برد + فیلم مستند سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی (۷۰-۶۹)

    ***

    نعمت الله ایزدی: جنگ تحمیلی و جنگ افغانستان همزاد هم بودند/ جنگ شوروی در افغانستان در جنگ عراق علیه ایران نیز تاثیرگذار بود + فیلم مستند سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی (۷۰-۶۹) – قسمت چهارم

    ***

    نعمت الله ایزدی: با تمام مقامات شوروی که در جنگ تحمیلی دخیل بودند صحبت کردم/ پس از فروپاشی شوروی، مقامات سابق براحتی صحبت می نمودند + فیلم مستند سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی (۷۰-۶۹) – قسمت سوم

    ***

    نعمت الله ایزدی: در دوران جنگ، همه سفارتخانه ها موظف بودند عملکرد کشورها و بازتاب رسانه ای جنگ را بررسی و به تهران منتقل کنند + فیلم مستند سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی (۷۰-۶۹) – قسمت دوم

    ***

    نعمت الله ایزدی: دکتر ولایتی در برخی از جلسات دبیرخانه مسائل استراتژیک شرکت می کرد/ وزارت امور خارجه تصمیم داشت کتاب جنگ عراق علیه ایران را تالیف نماید + فیلم مستند سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی (۷۰-۶۹)

    ***

    حجت الاسلام و المسلمین حسن امینیان: “علی ناصر محمد” در دوران جنگ تحمیلی کمک های زیادی به ایران نمود + فیلم مستند سفیر ایران در یمن جنوبی (۶۶-۶۲)

    ***

    جواد منصوری: در اواخر جنگ، صدام منزوی شده بود/ عراقی ها پول هنگفتی به رسانه های خارجی پرداخت می نمودند + فیلم مستند معاون فرهنگی و کنسولی (۶۶-۶۰)

    ***

    محمدرضا باقری: تبلیغات دیپلمات های عراقی در جمع آوری کمک های مردم کویت به ارتش بعثی با شکست مواجه شد + فیلم مستند سفیر ایران در کویت (۶۶-۶۳)

    ***

    به امیر فعلی کویت گفتم: “سرباز پیروز”، نصیحت نمی پذیرد! + فیلم مستند “محمدرضا باقری” سفیر ایران در کویت (۶۶-۶۳)

    ***

    محسن پاک آیین: مقام معظم رهبری، مانع از گسترش “انقلابات مخملی” در آفریقا شدند/ سفیر ایران روابط کنت کائوندا و صدام حسین را تغییر داد! + فیلم مستند سفیر جمهوری اسلامی ایران در زامبیا (۱۳۷۲-۱۳۶۷) (قسمت پنجم)

    ***

    پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه ها، رویکرد دولتمردان “سومالی” را تغییر داد + فیلم مستند “محمد مهدی مختاری” نفر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در سومالی (۱۳۶۱-۱۳۶۴)

    ***

    شکست دیپلمات های عراقی در سومالی طی جنگ تحمیلی + فیلم مستند “محمد مهدی مختاری” نفر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در سومالی (۱۳۶۱-۱۳۶۴)

    ***

    منصور صالح فرد: ۲۴ ساعت قبل از سقوط صدام، تمام اسرای ایرانی را به وطن بازگرداندیم/ ترس در چهره سرلشکرهای بعثی مشهود بود + فیلم مستند کارشناس کمیته امور اسرا و تفحص مفقودین وزارت امور خارجه (۱۳۸۰-۸۵)

    ***

    در حال تکمیل و بروزرسانی می باشد

    نظرات کاربران در مورد "“دیپلماسی” در دوران “جنگ تحمیلی”"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir