امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر : 23890 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • اختلاس گران را بهتر بشناسید: اختلاس گر صد میلیاردی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت

  • دسته بندی مطلب : اقتصادی | تعداد بازدیدها : نفر
  • بولتن ویژه نوید صبح :

     یکی از سایت‌های نفتی خبری را با عنوان کشف فساد مالی در وزارت نفت دولت آقای روحانی منتشر کرد و نوشت فرد اختلاس کننده گرین کارت کانادا داشت و از طریق ترکیه راهی این کشور شد.

    پس از انتشار این خبر کسری نوری رئیس روابط عمومی وزارت نفت  اظهار کرد: مسوولان امور مالی مدیریت اکتشاف به تازگی در بررسی اسناد مالی  خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

     به گفته نوری، وزیر نفت دستور داده است تا سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت نفت و همینطور حسابرسی داخلی این شرکت ضمن انجام تحقیقات دقیق برای روشن شدن ابعاد موضوع و تعیین میزان سوء استفاده اقدام کنند. همچنین وزیر نفت دستور برکناری و آماده به خدمت‌شدن تعدادی از مسوولان ذیربط را که در انجام مسوولیت‌هایشان بی‌دقتی و اهمال کرده‌اند هم صادر کرده است.

    بررسی خبرنگار فارس حاکی است این فرد که ۳۰ سال در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت مشغول به کار بوده است با ورود به بخش مالی این شرکت فرعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، توانست سواستفاده های مالی خود را از سال ۸۷ آغاز و تا همین اواخر رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان را به جیب بزند.

    همچنین فعالیت این فرد تا همین اواخر نیز ادامه داشته اما به محض مطلع شدن از بررسی سوء استفاده مالی توسط یک نهاد نظارتی از کشور فرار کرده و به ترکیه گریخته است.

    وی که مدارک اقامت در کشور کانادا را داشته است قصد داشت در در آخر هفته ترکیه را به مقصد کانادا ترک کند که تا لحظه انتشار خبر مشخص نیست که این کار را انجام داده و یا اینکه نهادهای امنیتی کشور موفق شده اند وی را دستگیر کرده و به کشور بازگردانند.

    با این وجود جای بررسی این نکته هم وجود دارد که چه نقاط ضعف مهمی در سیستم مالی و نظارتی این شرکت وجود داشته است که یک کارمند ساده در طول این مدت طولانی و در دوره مدیریت چند مدیر بدون جلب نظر توانسته است چنین رقم قابل توجهی را اختلاس کند.

    مرجع: خبرگزاری فارس     http://www.farsnews.com/13961022000098

    ***

    جزئیاتی از تخلف میلیاردی در وزارت نفت

    نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از تخلف در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت را تشریح کرد.

    هدایت‌الله خادمی نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلف و سوء استفاده مالی یکی از کارکنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، گفت: این فرد پس از مشخص شدن تخلف و سوء استفاده مالی به یکی از کشور‌های همسایه و از آنجا به کانادا رفته است.

    وی با بیان اینکه مشخص شده که ۱۵ میلیون دلار به‌علاوه ۶۰ میلیارد تومان در حساب اکتشاف وجود ندارد، افزود: چک‌های مربوط به مدیریت اکتشاف برای وصول به بانک ارجاع می‌شده که مسئولان بانک به مسئولان مدیریت اکتشاف اعلام می‌کنند که به‌دلیل نبود منابع حساب‌های مدیریت اکتشاف مسدود می‌شود.

    نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: پس از مطلع شدن مسئولان مدیریت اکتشاف از این موضوع، به‌سراغ حسابرس مدیریت اکتشاف رفته که متوجه می‌شوند وی از کشور متواری شده است.

    خادمی با تذکر اینکه نباید افراد ۲تابعیتی در مناصب حساس مسئولیتی داشته باشند اظهار داشت: این فرد که تابعیت کانادا را داشته تقریباً نفر دوم مالی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت بوده است.

    وی تصریح کرد: پس از بررسی و تهیه گزارش از سوی نهاد‌های قضائی و اطلاعاتی کمیسیون انرژی نیز به این مسئله ورود کرده و با دعوت از مسئولان شرکت نفت و اکتشاف این موضوع را بررسی می‌کنند.

    نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس با ابراز اینکه مسئولان مدیریت اکتشاف در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: معمولاً اسناد مالی حداقل ۲امضایی هستند لذا یکی از امضا‌ها را این شخص انجام می‌داده است، امضای دیگر چگونه انجام می‌شده؟ آیاجعل می‌شده؟ این مسائل باید بررسی شود.

    نماینده ایذه در مجلس با تأکید به اینکه “لذا این وضعیت نشان دهنده این است که این اتفاقات به‌صورت سازمان‌یافته رخ می‌داده و مسئولان مدیریت اکتشاف باید زودتر متوجه این سوء استفاده و تخلف می‌شدند”، ادامه داد: همچنین این وضعیت بیانگر این است که سوء استفاده طی چند سال گذشته نیز وجود داشته و اگر بانک به‌دلیل کمبود منابع به مسئولان مدیریت اکتشاف اعلام نمی‌کردند این روند ادامه پیدا می‌کرده است.

    خادمی با بیان اینکه تخلف در مدیریت اکتشاف می‌تواند هشداری برای مسئولان وزارت نفت باشد که در سایر قسمت‌ها چنین سوء استفاده‌هایی صورت نگیرد، تصریح کرد: شاید پس از انجام بررسی‌های لازم از سوی اعضای کمیسیون در صورت نیاز تحقیق و تفحص مطرح شود تا بتوان چنین مسائلی را در سطح گسترده‌تری پیگیری کرد.

    مرجع: خبرگزاری تسنیم

    ***

     جزییات جدید از کشف اختلاس ۱۰۰ میلیارد تومانی در نفت و فرار متهم

    شناسایی اختلاس حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، بار دیگر نگاه ها را به فساد در دستگاه های دولتی و حاکمیتی جلب کرد.

    اگرچه ممکن است این تخلفات توسط یک فرد و یا شبکه ای از افراد رخ دهد، اما وقوع آنها، باعث گسترش بی اعتمادی در کشور و دلسرد شدن مردم و گروه های اجتماعی خواهد شد.

    با وجود این که شنیدن اخبار این تخلفات و سوء استفاده ها، دردآور و نگران کننده است، اما بررسی آنها می تواند به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه کمک کند.

    ** تغییر در فرایندهای اداری و مالی، عامل کشف اختلاس

    اختلاس حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی در شرکت اکتشاف نفت، زمانی کشف شد که « سیدصالح هندی» مدیر جدید این شرکت برای کارآمد کردن ساختار شرکت، اقدام به نوسازی و تغییر در ساختارها و فرایندهای مالی و اداری کرد.

    پس از اعمال این اصلاحات در فرایندها و روش های حسابداری شرکت نیز تغییراتی اعمال شد، که این اقدامات، زمینه شناسایی تخلف را فراهم کرد.

    **ماجرای فرار متخلف

    یک منبع آگاه با تشریح فرار خزانه دار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در نتیجه تغییر فرایندهای مالی و بررسی های انجام شده، وقوع تخلف مالی در شرکت احراز شد، اما هنوز مشخص نشده بود که این تخلفات توسط چه کسی رخ داده است.

    وی افزود: قرار بود جلسه ای در روز ۱۳ دی ۹۶ (روز چهارشنبه) برای بررسی این موضوع تشکیل شود و بر این اساس به خزانه دار شرکت (فرد متخلف) نیز اطلاع داده می شود تا در جلسه حضور یابد، اما وی که متوجه شده بود در این جلسه، تخلفش آشکار خواهد شد، به بهانه بستری بودن همسرش در بیمارستان و وخامت حال وی، از شرکت در این جلسه عذرخواهی می کند و به سرعت به بهانه حضور در بیمارستان از ساختمان شرکت اکتشاف خارج می شود.

    وی یادآور شد: پس از تشکیل این جلسه که بدون حضور خزانه دار مدیریت اکتشاف (فرد متخلف) برگزار شده، آشکار می شود که تخلف از طرف وی رخ داده که این موضوع بلافاصله به حراست وزارت نفت و نهادهای نظارتی و امنیتی اطلاع داده می شود.

    در بررسی های بعدی مشخص می شود که فرد متخلف، تلاش کرده است از کشور خارج شود.

    مرجع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران              http://www.irna.ir/fa/News/82801732

    ابر چسب ها : ,
    نظرات کاربران در مورد "اختلاس گران را بهتر بشناسید: اختلاس گر صد میلیاردی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir