امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ | کد خبر : 9036 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • نقش مثبت مشاوران زن در شعب دادگاه خانواده

  • دسته بندی مطلب : زنان | تعداد بازدیدها : نفر
  • نوید صبح– یادداشت مرجان کاووسی* ، رییس کمیته بانوان دانش آموخته حقوق خصوصی

    یکی از مباحث مهم دنیای امروز و کشور هایی که مدعی دموکراسی می باشند بحث عدالت است.برقراری عدالت از دیر باز دغدغه و مساله اصلی بشر دوستان بوده است .

     

    جوامع در حال گذار به دموکراسی ناگزیر از تن دادن به چهارچوب هایی هستند که عدالت در آن تعریف می شود.یکی از مباحث جنجالی در حوزه برقراری عدالت ،عدالت جنسیتی است و رعایت مساوات در حقوق و تکالف زن و مرد است.در عصر حاضر با عبور جوامع سنتی به دنیای مدرن بحث عدالت زن و مرد موضوع بسیار مهمی است.

    در کشور ما همواره مدافعین حقوق بشر و فعالین مدافع حقوق زنان در پی یافتن راه های هر چه بیشتر برای تامین و برقراری عدالت بوده اند و سعی نموده اند تا آنها را به دستگاه قانونگذاری از طریق فشار افکار عمومی یا غلبه عرفی و.. تحمیل کنند.

    یکی از تلاش های صورت گرفته ارائه لایحه جدید حمایت از خانواده و تغییر نگرش در این قانون بعد از سال ها بود .اما در این لایحه که پس از ۵ سال در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدبل شد شاهدیم تغییرات پیش آمده لازم بوده اما کافی نیست.

    این قانون علی رغم پیش بینی نهادهای مترقی و تا حدودی عادلانه ،خالی از ضعف ها خلا ها نیست.یکی از ضعف های قانون جدید برداشتن قید الزامی بودن حضور قضات مشاور زن در شعب دادگاه خانواده هست که متاسفانه یک گام به عقب هست و هم برای خود زنان قاضی و هم زنان درگیر دعاوی خانوادگی اجحاف محسوب می شود.

    حضور قاضی مشاور زن فارغ از اینکه این قضات فعلا در سیستم قضایی کشور ما امکان انشاء رای ندارند و قاضی صادر کننده رای هم که یک مرد است لزومی به تبعیت از نظر مشورتی قاضی زن ندارد ، از جنبه مشورتی و روانی بسیار مثبت است و گامی موثر برای استفاده هرچه بیشتر دستگاه قضایی از تخصص این قضات محسوب می شود اما متاسفانه در قانون جدید این ضعف جدی وجود دارد که امیدواریم با توجه به پیش رو بودن آزمون استخدامی قضات در ماه های آینده نیروی متخصص آماده اشتغال زن در دستگاه قضایی به نحو شایسته به کار گرفته شود و استفاده از این نیروها و بهره گیری از ظرفیت قانون موجود مد نظر قوه محترم قضاییه قرار گرفته باشد.

    از سوی دیگر در حوزه قانونگذاری امیدواریم با شکل گیری مجلسی کار آمد که در آن زنان در ایفای وظایف نمایندگی شان از اقلیتی منفعل به اکثریتی اثر گذار تبدیل می شوند بر طرف کردن این نقایص قانونی و تقنین های موافق روح عدالت جنسیتی و انصاف بیش از پیش مد نظر و در دستور کار قرار گیرد.

    * رییس کمیته بانوان و عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

     

    نظرات کاربران در مورد "نقش مثبت مشاوران زن در شعب دادگاه خانواده"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir