دیپلماسی اقتصادی عاملی برای جذب سرمایه گذار خارجی
پیش از تحریمها سطح روابط تجاری ایران و اسپانیا به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید اما امرزو مشکلات بانکی مانع بزرگی بر سر راه تجارت میان دو کشور است. روابط میان دو کشور در چند بخش شامل دارویی، انرژی، مواد غذایی متمرکز شده است، اتخاذ سیاست های صحیح می تواند روابط دو کشور را در زمینه های متنوعی مانند توریسم و معدن افزایش دهد.
رویه های بازرگانی اسپانیا در راستای سیاست های سایر کشورهای غرب اروپا می باشد. با این حال تفاوت در شرایط اعتباری، امور مربوط به بازاریابی و خدمات پس از فروش عوامل مهمی تلقی می شوند. دولت اسپانیا مقررات تجارت برای سرمایه گذاران خارجی را در کلیه سطوح تسهیل و در راستای جذب شرکتهای خارجی سرمایه گذار، از طرح های انگیزشی تشویقی استفاده کرده است. در سالهای اخیر شرایط بسیار مناسبی را جهت توسعه مناطق غیر توسعه یافته طراحی کرده و شرایط تولید در این مناطق را برای شرکت های داخلی و خارجی تسهیل نموده که این امر در (… ادامه مطالب در کتاب)
بر گرفته از کتاب دیپلماسی اقتصادی و فرصت های پیش رو – یادداشت محمد طاهری (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در زلاندنو – لهستان – پرتغال)
***
کتاب دیپلماسی اقتصادی و فرصت های پیش رو