امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ | کد خبر : 3575 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • جیره بندی اعتبار و پیدایش زمینه فساد از آثار مازاد تقاضا در بازار اعتبار است

  • دسته بندی مطلب : اقتصادی | تعداد بازدیدها : نفر
  •  رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان این که، معوقات بانکی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: ۵۰ درصد معوقات بانکی مشکوک الوصول هستند و متاسفانه ماندگار شده است.

     

    به گزارش نویدصبح ، فرهاد نیلی روز یکشنبه در سی و سومین جلسه هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: هم اکنون توان اعطای تسهیلات بانکی توسط بانکها با سرمایه فعلی آنها، به مراتب پایین تر از ارقام فعلی است.

     

    وی سپس مشکل بنیادی بازار اعتبارات را عدم تعادل دانست و اظهار داشت: بازار اعتبارات اکنون با مازاد تقاضا مواجه است.

     

    به گفته نیلی، عواملی چون اعمال سقف روی نرخ، قیمت در بخش کنترل پذیر بازار پایین تر از بخش کنترل نشده است، صف تقاضا و فقدان صف عرضه و همچنین پیشی گرفتن رشد مصرف در بسیاری از دوره ها از رشد منابع، و همچنین میزان بهره مندی از اعتبار تاکنون عرضه مشخص کرده نه تقاضا نشان از مازاد بودنت تقاضا در بازار اعتبارات است.

     

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه کشف قیمت اعتبار امکانپذیر نیست، تصریح کرد: به دلیل تعیین دستوری نرخ سود بانکی، نمی توان شدت عدم تعادل را مشاهده کرد.

     

    وی به آثار مازاد تقاضا در بازار اعتبار اشاره کرد و گفت: نارضایتی تولیدکنندگان، افزایش هزینه مبادله دریافت اعتبار و اتلاف وقت و انرژی، شکل گیری بازار موازی، جیره بندی اعتبار و پیدایش زمینه فساد در سمت عرضه از جمله آثار مازاد تقاضا در بازار اعتبار است.

     

    این فعال اقتصادی در خصوص راهکارهای حل مشکل مازاد تقاضا در بازار اعتبار این نکته را یادآور شد که باید بدنبال تحریک عرضه و تعدیل تقاضا و همچنین به نوعی این عدم توازن را مدیریت کرد.

     

    وی افزود: در موضوع بازار پولی برای حل این مشکل باید بانکها را در رقابت جذب سپرده آزاد گذاشت و همچنین افزایش سرمایه بانکها، افزایش رقابت منطقه ای بین بانکها، ایجاد نهادی برای وصول مطالبات معوق بانکی و جلب مشارکت بانکهای خارجی را در دستور کار قرار داد.

     

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی همچنین به راهکارهای مشکل مازاد تقاضا در بازار اعتبار در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توسعه بازار اولیه، جذب وجوه صندوق های بازنشستگی، جذب سرمایه خارجی، بازی برد – برد در هماهنگی بازار پول و سرمایه، وجود محدودیت های الزام آور در بازار پول و ظرفیت بالا و استفاده نشده بازار سرمایه، نقش بی بدلیل حاکمیت در بازسازی توسعه و تعمیق بازارهای مالی و همچنین بازنگری در نقش و کارکرد صندوق توسعه ملی از جمله این راهکارها به شمار می آید.

     

    وی همچنین تصریح کرد: برای تعدیل تقاضا در بازار اعتبار نیز باید اتخاذ سیاست های تجاری و صنعتی، تعدیل تقاضای بنگاه ها برای تامین مالی مواد اولیه و تهسیل راه های خروج ازبنگاههای ناسالم را باید در دستور کار قرار داد.

     

    وی سپس در بخش دیگری از سخنان خود در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به تسهیلات ارایه شده توسط بانک ها اشاره کرد و گفت: به لحاظ تعداد تسهیلات ارایه شده، ۹۹ درصد تسهیلات بانکی به افراد حقیقی پرداخت شده و فقط یک درصد به بنگاه های حقوقی اختصاص یافته است.

     

    نیلی افزود: به لحاظ مبلغ نیز ۵۳ درصد تسهیلات بانکی به افراد حقوقی پرداخت شده است که این افراد حقوقی شامل شرکت های بزرگ بورسی هستند که برخی از آنها ترازنامه شفافی دارند، ولی عمده آنها شرکت های غیربورسی هستند که ترازنامه شفاف ندارند و تراز مالی آنها تنها در ترازنامه بانکها قابل بررسی است.

     

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه در سال ۹۰ بیش از ۲۰۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارایه شده است، گفت: این مبلغ در سال ۹۱ به حدود ۱۹۶ هزار میلیارد تومان رسید.

     

    وی افزود: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نیز میزان تسهیلات بانکی ارایه شده حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که در خوش بینانه ترین حالت، این مبلغ در پایان سال به ۱۹۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

    نظرات کاربران در مورد "جیره بندی اعتبار و پیدایش زمینه فساد از آثار مازاد تقاضا در بازار اعتبار است"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir