امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ | کد خبر : 3432 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • ملک زاده:۴۵ درصد افراد جامعه کم تحرکند/ شاهد افزایش افسردگی هستیم

  • دسته بندی مطلب : اخبار | تعداد بازدیدها : نفر
  •  به گزارش نویدصبح ، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: میانگین مصرف میوه و سبزی تازه در کشور یک سوم میزان لازم است و ۴۷ میلیون ایرانی این محصولات را به میزان کافی مصرف نمی‌کنند و علاوه بر این ۴۸ درصد مردم با اضافه وزن و ۴۵ درصد با مشکل کم تحرکی مواجهند.

     

    دکتر رضا ملک زاده که روز پنجشنبه در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی سخن می‌گفت، اظهار داشت: طی یک دهه گذشته، نرخ باروری در کشور به ۱٫۹ کاهش یافته که هیچ کشوری در دنیا چنین کاهش رشدی نداشته است. با ادامه این روند، جمعیت پیر و بزرگسال در کشور در حال افزایش است.

     

    وی اظهارداشت: ایران در زمینه کنترل بیماری های واگیردار بسیارموفق بوده به عنوان مثال در سال ۱۹۵۰ بیماری مالاریا در تمام ایران شیوع داشت اما امروزه ریشه کن شده است. شاید این بیماری گاه در بخش هایی کوچک دیده شود اما به عنوان یک بیماری واگیردار از بین رفته است.

     

    معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: ایران در بخش کنترل بیماری های عفونی و واگیردار بسیار موفق بوده اما از سوی دیگر شاهد افزایش بیماری های غیر واگیر مانند افسردگی هستیم.

     

    وی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت کشور ۳۰ درصد شهری و ۷۰ درصد روستایی بود اما اکنون این رقم کاملا جابه جا شده است. این تغییر و جابه جایی در طولانی مدت مشکلاتی ایجاد می کند که امروزه با برخی از آنها مواجه هستیم از این رو باید به این بخش نگاه ویژه ای شود که هوای آلوده در کلان شهرها به ویژه تهران یکی از آنهاست.

     

    ملک زاده گفت: بسیاری از بیماری هایی که افراد در سنین بالا به آن مبتلا می شوند ریشه در کودکی آنها دارد از این رو نحوه زندگی و محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

     

    وی با تاکید بر این که سیستم وزارت بهداشت باید از کنترل و درمان بیماری های واگیردار به سمت بیماری های غیرواگیر حرکت کند از شیوع ریسک فاکتورهای بیماری های غیرواگیر در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه مصرف دخانیات به ویژه قلیان بسیار باب شده است که جلوگیری از این گونه رفتارها نیازمند فرهنگ سازی و صرف هزینه است.

     

    معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر این که اولویت تحقیقات این حوزه نیز باید براساس بار بیماری ها معطوف به کاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر باشد گفت: برخی ریسک فاکتورها در کشور وجود دارد که به آنها توجه نمی شود. مثلا هر فرد باید روزانه پنج نوبت میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند در حالی که ۸۸ درصد مردم ما کمتر از این میزان میوه و سبزی می‌خورند و میانگین میوه و سبزی مصرفی یک و نیم واحد است.از سوی دیگر ۴۸ درصد مردم اضافه وزن و ۱۷ درصد مشکل چاقی دارند که این معضل رو به افزایش است. ۴۵ درصد افراد جامعه نیز کم تحرکند و درصد قابل توجهی از فشار خون و قند خون بالا رنج می‌ّرند در حالی که این ریسک فاکتورها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.

    نظرات کاربران در مورد "ملک زاده:۴۵ درصد افراد جامعه کم تحرکند/ شاهد افزایش افسردگی هستیم"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir