امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ | کد خبر : 3059 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • عربستان به موشک های بالستیک مجهز شد/ افزایش تمایل کشورهای خاورمیانه به تسلیحات چینی

  • دسته بندی مطلب : اخبار | تعداد بازدیدها : نفر
  • بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، چین با دلالی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور محرمانه به عربستان موشک‌های بالستیک فروخته است.

    به گزارش نویدصبح ، به نقل از مجله نیوزویک، طبق این گزارش که از یک منبع اطلاعاتی آگاه نقل شده است، چین در سال ۲۰۰۷ به طور محرمانه به عربستان موشک‌های بالستیک میان‌برد DF-21 با سوخت جامد فروخت.

    آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز پس از حصول اطمینان از اینکه این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، این معامله را پذیرفت.

    این در حالی است که آمریکا پیشتر با قراردادهای موشکی چین و عربستان مخالفت می‌کرد. روشن‌ترین نمونه این مخالفت، اعتراض آشکار آمریکا به تلاش عربستان برای خرید موشک‌های DF-3 از چین در دهه ۸۰ میلادی بود.

    مجله نیوزویک در این خصوص نوشت: هر چند که برد DF-21 از DF-3 کمتر است، اما دقت بیشتری دارد. همچنین سوخت جامد این موشک برتری‌هایی همچون پرتاب سریعتر و نیاز به محفاظت کمتر را به همراه دارد.

    این قرارداد از چند جنبه مهم است. ابتدا اینکه فروش تجهیزات نظامی چین در خاورمیانه در حال گسترش است. برای مثال می‌توان به توافق اخیر ترکیه با یک شرکت چینی برای تولید مشترک سیستم‌های دفاع موشکی نیز اشاره کرد. ترکیه در این توافق، طرف چینی را به غربی‌ها ترجیح داد. ثانیا اینکه چین، وابستگی زیادی به نفت عربستان دارد و از این رو معامله با عربستان را به نفع خود می‌بیند.

    این در حالی است که جاناتان شوک، تحلیلگر سابق سازمان سیا که مدیریت گزارش‌ اطلاعاتی از عربستان را بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بر عهده داشت، در سال ۲۰۱۰ در کتابش عنوان کرد که عربستان با رضایت دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۰۳ از چین، سامانه موشکی بالستیک اتمی دریافت کرده بود.

    علاوه بر این، چنین گزارشی نشان‌دهنده انفعال آژانس‌های امنیتی و سیاست خارجی ‌آمریکاست که عربستان برای تهیه موشک‌های پیشرفته، به چین روی آورده بود. در نهایت چیزی که پیداست این است که آمریکا نه تنها از فروش تسلیحاتش به عربستان درماند، بلکه در کنترل این روند نیز ناتوان بود.

    نظرات کاربران در مورد "عربستان به موشک های بالستیک مجهز شد/ افزایش تمایل کشورهای خاورمیانه به تسلیحات چینی"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir