امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ | کد خبر : 2931 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • صنف پزشکان از تخلف مبری نیست

  • دسته بندی مطلب : اجتماعی | تعداد بازدیدها : نفر
  •  انتشار لیست مبهم و تایید نشده تنی چند از پزشکان کشور به عنوان “دانه درشت‌های زیرمیزی‌بگیر” از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که شاید بتوان گفت در اعلام نام متهمان فساد سه هزار میلیاردی هم کمی بیشتر جانب احتیاط رعایت شد؛ اقدامی که تقدس رشته پزشکی را در ذهن خواننده عامی به قهقهرا کشانده و سلامت اخلاقی در جامعه پزشکی آن هم در نوابغ پزشکی کشور را با سوال مواجه می‌کند.

    به گزارش نویدصبح ، این روزها در حالی از “لیست سیاه پزشکان” صحبت می‌شود و تحلیل‌های رسانه‌ای مختلفی هم را شاهد هستیم که به اذعان مسئولان ارشد وزارت بهداشت، نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس غالب جامعه پزشکی کشور را پزشکانی متعهد تشکیل می‌دهند که در جهت تعرفه‌های قانونی و بدون هیچ ادعا و چشم‌داشتی زندگی خود را وقف خدمت‌رسانی به اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور کرده‌اند.

    در این میان اوضاع و احوال پزشکان فعال در مناطق دورافتاده و مرزنشین هم که نیازی به گفتن ندارد؛ به طوری که وزیر بهداشت بارها در اظهارنظرهایش اعداد و ارقام پرداختی به پزشکان را توهین آمیز خوانده و بر لزوم واقعی شدن پرداخت‌ها به پزشکان تاکید کرده است.

    رتبه بالای تولید علم و محصول در علوم پزشکی، افتخار آفرینی‌ها در تولید داروها و روش‌های جدید درمانی و از همه مهم‌تر ارتقای شاخص‌های سلامتی و افزایش سن امید به زندگی جمعیت کشور بی‌تردید به مدد دستان پرتوان جامعه پزشکی رقم خورده است. بواسطه ارتباط تنگاتنگ جان و سلامت مردم با پزشکان است که صنف پزشکان اصولا در دنیا از قداست خاصی برخوردارند. بر همین اساس هم شاید لازم باشد در ارتباط با تخلفات احتمالی این قشر جانب احتیاط بیشتر رعایت شود.

    البته تاکید می‌کنیم که در این نوشتار قصد چشم بستن بر تخلفات جامعه پزشکی را نداریم؛ چرا که صنف پزشکان هم مانند هر صنف و رسته دیگری از تخلف مبری نیست؛ به طوری که وقتی در حوزه سلامت از “فساد” صحبت می‌شود، شاید بتوان “دریافت‌های غیرمتعارف” یا همان “زیرمیزی” را از جمله بارزترین مصادیق آن محسوب کرد؛ واژه‌ای که شاید در ادبیات حوزه سلامت حداقل برای مردم ملموس‌تر از “فساد” در سایر بخش‌های این حوزه باشد.

    بی‌تردید رنج مضاعف بیمارانی که برای تامین هزینه‌های خارج از عرف جراح‌شان بر هر دری می‌کوبند و حتی از فرش زیرپایشان هم می‌گذرند را منکر نیستیم اما باز هم به اذعان مسئولان ارشد وزارت بهداشت، مجلس و نظام پزشکی، این دسته از پزشکان قلیلند و انگشت‌شمار؛ بنابراین با اینگونه برخوردهای ناپخته و سلیقه‌ای و افشاگری‌های که براساس قواعد درست و مستندات دقیقی انجام نشده، نه تنها با اصل یک تخلف برخورد نشده بلکه حاشیه امن و فرصتی برای مطلوم‌نمایی متخلفان نیز فراهم می‌شود.

    انتشار اینگونه لیست‌های غیرشفاف از تخلفات و رفتارهای حرص‌آمیز عده‌ای قلیل، نه تنها شرافت و قداست سپیدجامگان عرصه سلامت را خدشه‌دار می‌کند بلکه بر تعامل و روابط بیمار و پزشک نیز تاثیر می‌گذارد، چرا که “پزشک” ایستگاه اول مراجعه بیمار در آغاز درمان است و “اعتماد بیمار به پزشک” اصلی است که دنیا بر آن تاکید دارد.

    با این تفاسیر و بواسطه حساسیتی که برای سلامت مردم قائل می‌شویم، بی‌تردید جنس برخورد با تخلفات جامعه پزشکی باید با تخلفات سایر صنوف متفاوت باشد و به اذعان دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی برخورد با تخلفات پزشکی نباید حالت انتظامی داشته باشد بلکه باید برخوردهای اصلاحی صورت گیرد.

    دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی نیز در واکنش به انتشار اسامی ۱۴ پزشک به عنوان زیرمیزی بگیر از سوی برخی رسانه ها و سایت‌ها ، گفت: بنده همه این ۱۴ پزشک را می‌شناسم. هیچ‌کدام از این افراد پول اضافی از بیمار دریافت نکرده‌اند. برخی از این پزشکان نوابغی هستند که اعمال جراحی نادر را انجام می‌دهند و اگر این افراد در داخل کشور اقدام به انجام این اعمال نکنند، بیمار باید به خارج از کشور عزیمت کرده و هزینه‌های هنگفتی بابت درمان بپردازد.

    وی با بیان اینکه جالب است یکی از این پزشکان که نامش در این فهرست قرار گرفته است، حدود دو سال است که در ایران زندگی نمی‌کند، اظهار کرد: همچنین دو یا سه تن از این پزشکان اعمال آنچنانی در ماه انجام نمی‌دهند.

    عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه چند نفر از وزارت بهداشت و مجلس به بیمارستان‌ها رفته و به صورت تصادفی و رندومی پرونده‌های بیمارانی را که اعمال جراحی با قیمت‌های نسبتا بالایی برایشان انجام شده را بیرون کشیده‌اند، گفت: پس از آن با بیماران تماس گرفته و از آنان سوال کرده‌اند که از این پزشکان شکایتی دارند یا خیر؟ هیچ‌کدام از این بیماران از پزشکانشان شکایت نداشتند.

    وی با اشاره به تعرفه‌های غیرواقعی نیز اظهار کرد: علاوه بر این اعمال جراحی که انجام شده، بسیار حساس و حیاتی بوده‌اند. به عنوان مثال یکی از این پزشکان برای انجام عمل جراحی پیوند دست بیش از هشت ساعت در اتاق عمل زمان صرف کرده و بابت انجام عملی که در آمریکا ۸۰ هزار دلار هزینه دارد، حدود ۱۵۰۰ دلار دریافت کرده است. این مبالغ در قبال خدماتی که این پزشکان ارائه داده‌اند، چندان بالا نیست.

    عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ضمن تاکید بر اینکه درآمد هیچ کدام از این ۱۴ پزشک میلیاردی نیست، گفت: این پزشکان افراد بعضا برجسته‌ای هستند که اعمال جراحی را برای برخی افراد که توان مالی ندارند، رایگان انجام می‌دهند و حتی در خیریه‌ها مشغول ارائه خدمت هستند.

    خسرونیا انتشار فهرست سیاه پزشکان را بازی با آبرو جامعه پزشکی دانست و گفت: این پزشکان به کشور خود علاقه دارند و به مردم خود خدمت می‌کنند و انجام اینگونه اقدامات تنها به معنای از دست دادن این اساتید است.

    عضو شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به اینکه طریقه صحیح برخورد با افراد متخلف جامعه پزشکی باید چگونه باشد، گفت: معتقدم اگر پزشکی در حق بیمارش اجحاف می‌کند، باید با او برخورد کنیم. علاوه بر این محاکم قضایی و سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به شکایات بیماران هستند و می‌توانند حقوق بیماران را استیفا کنند.

     

    نظرات کاربران در مورد "صنف پزشکان از تخلف مبری نیست"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir