امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ | کد خبر : 2365 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • عراقچی: مذاکرات، کار دشواری است/ اجرای توافق نامه نیاز به مذاکرات فنی دارد

  • دسته بندی مطلب : اخبار | تعداد بازدیدها : نفر
  • به دلیل اینکه تفسیرها یکسان نیست، برخی، زیاده خواهی ها را به اسم تفسیر از متن برداشت می کنند و در مواردی تلاش می کنند به امتیازاتی که در توافقنامه دست نیافتند از طریق نشست های کارشناسی برسند و به همین دلیل کار به کندی پیش می رود

    به گزارش نویدصبح به نقل از ایرنا – سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای دلیل طولانی شدن مذاکرات ژنو را تفسیرهای متفاوت از توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک بیان کرد.

    امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در ادامه نشست امروز (یکشنبه) خود با دانشجویان دانشکده خبر در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن مذاکرات کارشناسی گفت: مذاکرات یک روزه است و از فردا آغاز می شود. نحوه اجرای توافق ژنو بررسی می شود. چون مباحث این توافق نامه کلی است و برای اجرا نیاز به مذاکرات فنی و اجرایی دارد.

    وی افزود: به عنوان مثال اینکه ایران بخشی از اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی خود را بخشی را رقیق و بخشی را اکسید می کند که مقدمه سوخت هسته ای است در چند مرحله و چه زمانی انجام شود، از طریق مذاکرات کارشناسی پیگیری می شود.

    عراقچی مذاکرات را کار دشواری دانست و گفت: به دلیل اینکه تفسیرها یکسان نیست، برخی، زیاده خواهی ها را به اسم تفسیر از متن برداشت می کنند و در مواردی تلاش می کنند به امتیازاتی که در توافقنامه دست نیافتند از طریق نشست های کارشناسی برسند و به همین دلیل کار به کندی پیش می رود.

    وی تصریح کرد: بخشی از این امر هم به این خاطراست که سوء تفاهماتی هم نسبت به توافق وجود دارد.

    عراقچی در سخنان خود در جمع دانشجویان امروز اعلام کرد که چنانچه مشکلی پیش نیاید، توافقنامه ژنو از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۴ میلادی اجرایی می شود.

    دور سوم مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ از فردا در شهر ژنو سوئیس آغاز می شود.

    با اجرای توافقنامه بخشی از تحریم ها برداشته می شود

    معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز تحریم ها برداشته نشده است، توضیح داد: به این دلیل که توافق هنوز اجرایی نشده است. اگر اجرایی شود بخشی از تحریم ها برداشته خواهد شد.

    وی تصریح کرد: روند هسته ای گام به گام است، ما هنوز در خصوص گام اول مذاکره و گفت و گو کرده ایم. دلیل این موضوع هم عدم اعتماد دوطرف به یکدیگر است. هر جا احساس کنیم طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست، کنار می کشیم.

    عراقچی اظهار داشت: گام اول به گونه ای برداشته شده است که هیچ خدشه ای به برنامه هسته ای ایران وارد نمی شود و برگشت به وضعیت فعلی به راحتی و کمتر از یک روز صورت می گیرد.

    برنامه ای برای گفت و گو با آمریکا در سایر موضوعات نداریم

    عراقچی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا گفت: ما مدتی است این کار را انجام می دهیم. در واقع، در طول مذاکرات اخیر و در حاشیه گفت و گو با ۱+۵ با همه کشورها به صورت مستقل از جمله با آمریکا مذاکرات مستقیم داشته ایم. این مذاکرات در وین، ژنو و حتی حاشیه مذاکرات کارشناسان انجام شد و هیچ موضوع پنهانی هم نیست.

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: گفت و گوها با آمریکا جدی تر از سایرکشورها بوده است. دلیلش هم این بود که بخش عمده ای از تحریم ها به صورت یکجانبه از سوی آمریکا وضع شده بود.

    وی افزود: این تماس ها درآینده نیز ادامه خواهد داشت، اما نباید فراموش کرد این گفت و گو ها تنها حول محور مساله هسته ای ایران بوده و هست. ضمن اینکه برنامه ای برای گفت و گو در سایر بخش ها نداریم.

    با اصل نظارت هیچ مشکلی نداریم

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه ۱+ ۵ در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر درباره قصور آژانس بین المللی انرژی اتمی در نگهداری اسناد و اسامی دانشمندان ایرانی گفت: با این گفته که آژانس انرژی اتمی ایران در نگهداری اسناد و اسامی دانشمندان هسته ای ایران کوتاهی کرده است، موافقم. چرا که دسترسی به نام آنها باعث قرار گرفتن برخی از آنها در لیست تحریم ها شد. از سوی دیگر تعدادی از بهترین نیروهای ما به شهادت رسیدند.

    معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت:این شکایت را داشته ایم و به آژانس هم اعلام کرده ایم که در نگهداری و حفاظت اطلاعات دقت لازم را نداشته اید.

    وی اضافه کرد: طبق موافقتنامه متعهد هستیم برخی اطلاعات را به آنها بدهیم و بازرسی ها به صورت مستمر انجام شود.

    عراقچی تصریح کرد: ما کار مخفی انجام نمی دهیم و با اصل نظارت هم مخالفت نداریم، اما با سواستفاده از این داده ها مخالف هستیم.قرار نیست کسی بداند دانشمندان ما چه افرادی هستند و چگونه رفت و آمد و می کنند.

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد:اطلاعاتی هم که قرار است براساس دو بند ازتوافقنامه ژنو در اختیار آنها قرار گیرد، با نماینده آژانس هماهنگ شده که هیچ کدام ضرری برای دانشمندان و توان هسته ای ایران ندارد.

    وی توضیح داد: به عنوان مثال از ما خواسته اند که بازدید از طریق دروبین ها به صورت آنلاین صورت گیرد که ما مخالفت کردیم.بنابراین دوربین ها به صورت آفلاین می توانند بر فردو و نطنز نظارت داشته باشند.

    مخالف حضور کشورهای دیگر در مذاکرات هستیم

    عراقچی در پاسخ به سوالی درباره درخواست برخی کشورها برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ گفت:برخی کشورهای منطقه درخواست کرده اند که در مذاکرات حضور داشته باشند که مورد توافق ما و یا حتی کشورهای ۱+ ۵ نیست.

    وی با بیان اینکه این درخواست، جدید نیست،عنوان کرد: پیش از این نیز برخی کشورها در منطقه خاورمیانه و حتی در میان کشورهای اروپایی خواهان حضور در مذاکرات بودند که بیشتر حرکتی تبلیغاتی است که انجام شده است.

    در ۵ ماه آینده چندین مذاکره درسطح ظریف و اشتون خواهیم داشت

    معاون امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره برنامه ۵ ماه آینده گفت:اگر مذاکرات به نتیجه برسد، تاریخی برای شروع توافقنامه ژنو در نظر خواهیم گرفت که به احتمال زیاد، آخر ماه ژانویه خواهد بود.

    وی افزود: در چند ماه آینده مذاکرات دیگری برای رسیدن به گام نهایی و مذاکره آخر در سطح ظریف واشتون انجام خواهد شد تا به راه حل نهایی برسیم.

    به طرف مقابل خوشبین نیستیم

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: توافقنامه با بدبینی تنظیم شده است؛ این بدبینی کماکان هم ادامه خواهد داشت. برخی تصور غلطی دارند چرا که ما با آمریکا هیچ شراکت یا دوستی نداریم و هنوز برسر مسائلی چون فلسطین، سوریه، ترویست و سلطه طلبی این کشور مشکل داریم اما تنها بر سر یکی از موضوعات یعنی پرونده هسته ای توانسته ایم به توافق نسبی برسیم و آن را مدیریت کنیم.

    عراقچی افزود: باید دید در مساله هسته ای خوشبینی بیشتر شده یا بدبینی. برای هر کدام از این دو دیدگاه نشانه هایی وجود دارد به عنوان مثال از یک سو وزارت خزانه داری آمریکا افراد جدیدی را در لیست تحریم ها قرار می دهد که نشانه حسن نیت طرف مقابل نیست؛ از سوی دیگر اوباما رییس جمهور آمریکا کنگره را تهدید به وتو می کند که امری بی سابقه در سیاست داخلی این کشور محسوب می شود.

    وی اضافه کرد: بنابراین ما خوشبین نیستیم اما معتقدیم که امکان توافق بیشتر وجود دارد.

    مخالف انصاف را رعایت کنند

    معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره خویشتنداری وزارت خارجه در زمینه انتقادات گفت: شخصا موافق این مخالفت ها هستم و تصور می کنم که جامعه باز و آزاد لازمه اش بیان دیدگاه های مختلف است.

    عراقچی افزود: به گروه هایی که نظرات مخالف را بیان می کنند، احترام می گذاریم اما به طور قطع انتظار داریم از جاده انصاف خارج نشوند نه علیه تیم هسته ای بلکه توافق ژنو که می توان آن را دستاورد هسته ای برای ملت ایران دانست.

    وی تعبیر شکست توافق ژنو را نادیده گرفتن دستاوردها و ایستادگی ۱۰ ساله مردم ایران و رهبری مقام معظم رهبری دانست و گفت: انتظار داریم منافع ملی رعایت شود تا مورد سوء استفاده به ویژه در مذاکرات بعدی قرار نگیرد. نمونه های بسیاری وجود دارد.

    آمریکا و دیگر کشورها در جایگاه به رسمیت شناختن حق ایران نیستند

    عراقچی در پاسخ به متوازن بودن امتیازات داده شده و گرفته شده در توافق ژنو گفت: باید از دو منظر به توافق ژنو نگریست؛ از جهت جزئی و از جهت کلان؛ اما در هر دو بعد ما برنده ایم. از جهت کلان ما توانستیم حق غنی سازی ایران و اراده مردم خود را به ۶ کشور دنیا تحمیل کنیم.

    وی افزود: البته باید توضیح داد که حق غنی سازی ایران از قوانین بین الملل و معاهده عدم تکثیر یعنی ان.پی.تی به رسمیت شناخته می شود اما از آمریکا و کشورهای دیگر ۱+۵ انتظار داشتیم که به حق ایران و اجرای حق ایران احترام بگذارند و آن را بپذیرند. آنها در مقامی نیستند که حق غنی سازی را بپذیرند. بنابر این به لحاظ کلی ما توانسته ایم در جنگی که وجود داشت برنده شویم و موقعیت خود در منطقه و موقعیت برنامه هسته ای را تثبیت کنیم.

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: اما از نظر جزئی بر اساس توافق ژنو دو اتفاق می افتد آنهم اینکه هر دو طرف بیش از موقعیت فعلی خود پیشرفت نمی کنند. ایران برنامه هسته ای اش را گسترش کمی نمی دهد اما از نظر کیفی گسترش می دهد. طرف مقابل هم قبول کرد تحریم ها را افزایش ندهد.

    وی اضافه کرد: اتفاق دوم این است که هر دو طرف کمی عقب گرد می کنند. عقب گرد ایران تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد و تبدیل اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی به سوخت یا رقیق کردن آن است. طرف مقابل نیز باید قانون کاهش ۲۰ درصدی فروش نفت را متوقف کند، راه های بانکی لازم برای تبادل های بانکی ایران ایجاد شود، تحریم های پتروشیمی برداشته شود؛ صادرات پتروشیمی ۸ میلیارد دلار است که تا ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.

    عراقچی گفت: تحریم خودرو، صنایع خودرو و بعضی از صنایع هوایی برداشته می شود. ۴ میلیارد و ۲۰۰ ملیون دلار از درآمدهای بانک مرکزی آزاد می شود و از همه مهم تر کانال بانکی است که تبادل های تجاری سالانه ۱۸ میلیارد دلار ایران و روند گشایش اعتبارات اسنادی را تسهیل می کند. اگر این عقب گردها را بررسی کنیم می بینیم توافق به نفع ایران است. از همه مهم تر اینکه بار روانی تحریم ها از بین می رود. بنابراین در ساختار تحریم ها شکاف بزرگی ایجادشده در حالیکه در برنامه هسته ای ایران شکافی پدید نیامده است و در کمتر از یک ساعت می توانیم به وضعیت قبل برگردیم.

    در خصوص غنی سازی ۶۰ درصد تابع قانون مجلس هستیم

    معاون امورحقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه درباره اینکه طرح الزام دولت به غنی سازی ۶۰ با ۲۰۰ امضا امروز به صحن علنی مجلس رسیده و الزام دولت برای غنی سازی ۶۰ درصد گفت:هر چه مجلس تصمیم بگیرد،لازم الاجرا است و ما به طور قطع تابع آن خواهیم بود. اما تا جایی که من می دانم این قانون مشروط به اجرایی نشدن توافق ژنو است و باید دید این طرح چه نکاتی را در برمی گیرد.

     

     

    نظرات کاربران در مورد "عراقچی: مذاکرات، کار دشواری است/ اجرای توافق نامه نیاز به مذاکرات فنی دارد"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir