امروز و ساعت دقیقه می باشد.
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر : 18323 | نویسنده : خبرنگار
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • عملکرد دفتر امور زنان و خانواده استانداری ایلام در یک نگاه

  • دسته بندی مطلب : اجتماعی | تعداد بازدیدها : نفر
  • مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده استانداری ایلام ضمن بازدید از جهاد دانشگاهی و حضور در کارگاه آموزشی فاز اول طرح ملی توان‌زایی و ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده اظهار داشت: با نگاه دولت تدبیر و امید جایگاه زنان در استان ارتقاء پیدا کرد به نحوی که هم‌اکنون ۱۰۰ نفر از زنان استان در پست‌‍‌های مدیریتی مشغول هستند.

    وی در پاسخ سوال دیگر درباره انتظار جامعه‌ی زنان از دولت آینده، تصریح کرد: انتظار ما از دولت آینده این است که به زنان در سطوح بالا و میانی در مدیریت‌های کلان توجه وِیژه‌تری داشته باشد.

    دکتر «کلثوم خلیلوند» از اجرای فاز اول طرح ملی توان‌زایی و ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون این طرح هم‌اکنون در جهاددانشگاهی واحد استان ایلام که به عنوان مجری طرح انتخاب شد، در حال برگزاری است.

    خلیلوند افزود: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا برنامه‌های خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی به صورت محله ای اجرا کنیم. در حال حاضر بحث تاب‌آوری اجتماعی مطرح است و در سال جاری فاز دوم این طرح را اجرا می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه تاب‌آوری اجتماعی، نسخه اجتماعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: همانطور که اقتصاد کشور باید بگونه‌ای باشد که در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی بتواند مقاومت کند. این رویکرد باید در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی نیز اعمال شود و افراد اعم از زن و مرد در مقابل مشکلات و حوادث توانمند شوند.

    مدیرکل امور زنانو و خانواده استانداری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ارائه آموزش در جهت افزایش‌ “تاب‌آوری اجتماعی” منحصر به زنان نمی‌شود، اظهارکرد: لازم است تمام اعضای خانواده در برابر آسیب‌هایی که خانواده به آن مبتلا می‌شوند، تاب بیاورند و انواع مهارت‌ها را کسب کنند که از جمله آنها می‌توان به مهارت‌های حل مسئله، «نه» گفتن، مهارت‌های ارتباطی سازنده و موثر بین اعضای خانواده به ویژه زن و مرد اشاره کرد. آنان از این طریق می‌توانند مشکلات خود را در زندگی مدیریت کنند و دوران بحران را پشت سر بگذارند.

    وی تاکید کرد:حمایت از طرح توان‌فزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده از طریق توسعه ظرفیت‌های جامعه محلی با آموزش ۲۵ نفر از اعضای تشکل اجتماع محور و یا سازمان های مردم نهاد بومی در کارگاه های تربیت آموزشگر محلی انجام شد

    نگاه دولت تدبیر و امید به زنان

    خلیلوند در پاسخ به این سوال که نوع نگاه دولت تدبیر و امید به زنان چگونه بوده است، پاسخ داد: زیربنای نوع نگاه دولت‌ها به فعالیت زنان دیدگاه مردان و حتی خود زنان به این جایگاه است و دولت ثابت کرد که نگاهی متفاوت به زنان دارد به گونه‌ای که سه تن از فرمانداران این دولت را زنان تشکیل می‌دهند و در استان ایلام هم تعداد زنان مدیر و معاون در دستگاه‌های اجرایی به ۱۰۰ نفر می‌رسد.

    انتظار جامعه زنان از دولت آینده

    وی در پاسخ سوال دیگر درباره انتظار جامعه‌ی زنان از دولت آینده، تصریح کرد: انتظار ما از دولت آینده این است که به زنان در سطوح بالا و میانی در مدیریت‌های کلان توجه وِیژه‌تری داشته باشد.

    تقدیر از نگاه استاندار ایلام به زنان

    مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده استانداری ایلام از نگاه ویژه‌ی استاندار ایلام که منبعث از نوع نگاه دولت به مقوله‌ی زنان است قدردانی و ابراز امیدواری کرد شاهد حضور بیشتر زنان استان در عرصه‌های مختلف مدیریتی باشیم.

    دفتر مطالعات زنان در دانشگاه ایلام راه‌اندازی می‌شود

    خلیلوند خاطر نشان کرد: رایزنی‌هایی با وزارت علوم و دفتر مطالعات زنان مرکز انجام شده است تا از پژوهش‌ها و مطالعات حوزه زنان و خانواده حمایت شود و در این رابطه دفتر مطالعات زنان استان با همکاری دفتر امور بانوان و دانشگاه‌ ایجاد شود .

    نقش زنان ایلامی در دفاع مقدس بازنگری شود

    وی از تشکیل کمیته زنان دفاع مقدس خبر داد و گفت: در جهت ارزش‌گذاری به نقش زنان در دوران دفاع مقدس هر ساله در هفته دفاع مقدس یک روز برای تجلیل از زنان ایثارگر شهیده با عنوان «زنان و دفاع مقدس» تعریف شده است .

    مشاور استاندار ایلام در امور بانوان در بخش دیگر این گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه زنان و خانواده استانداری ایلام اظهار کرد: این حوزه از استانداری با رویکرد ساختاری به انجام فعالیت‌های مختلف می‌پردازد و تاکنون با اتخاذ سیاست‌های زیربنایی در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی – اقتصاد و کارآفرینی، بهداشت و سلامت، ورزش و نشاط از طریق ارتباط با فرمانداری‌ها، ادارات، نهادها و کلیه دستگاه‌های اجرایی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیرین به اهداف خود جامه عمل پوشانده است .

    تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان مدیر

    مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ایلام ادامه داد: از اقدامات انجام‌گرفته‌ی حوزه فرهنگی و اجتماعی؛ برگزاری جلسات مختلف با خیرین فرهنگی اجتماعی است که با استفاده از پتانسیل این حوزه چند تن از زنان زندانی آزاد و دو بانوی زندانی مشمول عفو رهبری شدند. همچنین ایجاد کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین توانست به زائرین عتبات عالیات خدمات‌رسانی کند.

    خلیلوند از دیگر فعالیت‌های پژوهش محور حوزه فرهنگی اجتماعی را تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان مدیر و معاونین مدیران کل، مشاورین دستگاه‌ها و زنان شورای شهر و دهیاری‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این حرکت منجر به جذب اعتبار از سوی معاونت ریاست جمهوری شد و کارگاه‌های متعددی برای تعداد قابل‌توجهی از زنان استان اجرا شد.

    وی با بیان اینکه مردادماه سال ۱۳۹۵ دو انجمن فعال در حوزه زنان و خانواده برای دوره مهارت‌آموزی با هدف شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دانشگاه حقوق بین‌الملل تهران اعزام شدند، تصریح کرد: نشست‌های استانی و خارج از استان برای زنان و خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد از طریق همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اداره کل فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علوم پزشکی در راستای آموزش و حمایت از سلامت آنان صورت گرفته که نتایج موثری نیز به دنبال داشته است .

    تشکیل اتاق فکر با حضور زنان دانشگاهی در استانداری ایلام

    خلیلوند با بیان اینکه حوزه زنان استانداری ایلام همکاری مستمری با شورای فرهیختگان دانشگاهی، حوزوی و همچنین شورای کانون‌های مساجد و جامعه بسیج زنان استان داشته و از فعالیت‌های آنان نیز حمایت کرده است، خاطر نشان کرد: در این راستا اتاق فکری با حضور زنان دانشگاهی، فرهیخته، حوزوی، دانشگاهی و کارآفرین تشکیل شد .

    وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پژوهش جلسه‌ی تخصصی با حضور مدیران و مسئولین آموزش‌های استان در راستای آموزش، ترویج شبکه‌ای و تقویت سمن‌ها و هم‌افزایی آنها با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد که ماحصل آن بیش از ۱۰۰ کلاس آموزشی با موضوع سبک زندگی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده است .

    مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری برگزاری چندین همایش، جشنواره‌های علمی و فرهنگی، نشست تخصصی و علمی در راستای آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، مددکاری و مسئولیت اجتماعی، حقوق کودک، موانع پیش‌روی مشارکت زنان و دختران در عرصه‌های اجتماعی و حجاب و عفاف را از جمله برنامه‌های سال گذشته نام برد .

    فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصاد و کارآفرینی

    خلیلوند در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصاد و کارآفرینی گفت: با برپایی نمایشگاه توانمندسازی زنان، فرصت خوبی برای معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زنان استان فراهم شد که به دنبال آن رایزنی جهت رسیدن به بازارچه خوداشتغالی زنان استان شروع شد و نتایج قابل توجهی هم داشت و همچنین طرح توانمندسازی و مهارت آفرینی زنان آسیب دیده، بی‌سرپرست و سرپرست خانوار و بهبود یافته از اعتیاد توسط سازمان بهزیستی و شورای هماهنگی مواد مخدر با کمک سازمان‌های مردم نهاد اجرا شد.

    فعالیت ۳۰ صندوق خرد روستایی

    وی به انجام تفاهم نامه امور زنان با صندوق کارآفرینی “امید” اشاره کرد و گفت: در راستای گسترش فعالیت‌های اقتصادی بانوان این تفاهم نامه در جهت دریافت تسهیلات خود اشتغالی با بهره‌ی کم به زنان کارآفرین منعقد شد از سوی دیگر با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به ایجاد صندوق خُرد روستایی برای اشتغال زنان روستایی و عشایر شد که هم اکنون ۳۰ صندوق خرد روستایی مشغول فعالیت هستند .

    مشاور امور زنان استانداری ایلام در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه بهداشت و سلامت تصریح کرد: کمیته‌های‌ تخصصی بهداشت و سلامت با حضور مدیران مربوطه در محل دانشگاه علوم پزشکی برگزار و در تفاهم نامه‌ای طرح غربالگری سلامت زنان در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های سلامت زنان با رویکرد ترویج خودمراقبتی، اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت زنان در محیط کار و تقویت ورزش زنان و طرح غربالگری بیماری‌های خاص و تغذیه سالم و فعالیت‌های جسمی حرکتی دختران (ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان) در کلیه شهرستان‌ها انجام شد.

    قانونی کردن ۳ ساعت ورزش بانوان شاغل در ادارات

    خلیلوند با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در بخش ورزش و نشاط زنان ادامه داد: قانونی کردن ۳ ساعت ورزش بانوان شاغل در ادارات پیگیری شد که هم اکنون در برخی از دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است و تدابیری برای ایجاد ایستگاه‌ها و مکان‌های مطمئن و امن پیاده‌روی زنان استان اندیشیده شده است .

    وی افزود: در جهت ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان خواستار ایجاد مهدکودک در جوار محیط کار زنان شدیم و اینکه دستگاه‌ها همکاری بیشتری با زنان شاغل باردار، دارای بیماری‌های خاص، مادران کودکان صعب‌العلاج، سرپرست خانوار یا بد سرپرست داشته باشند .

    رایزنی برای تجهیز پارک بانوان

    خلیلوند رایزنی با شهرداری و شورای شهر اسلامی جهت تجهیز پارک بانوان و پتروشیمی ایلام جهت حمایت از تیم فوتسال زنان و دختران قهرمان ورزشی از دیگر برنامه‌های این مدیریت عنوان و تصریح کرد : هر چه سطح دانش اجتماعی و سلامت دختران با آموزش بالا برود؛ خودباوری، عزت نفس و تحکیم بنیان خانواده در جامعه فرهنگ‌سازی و تقویت می‌شود که پیامد آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در این راستا هم با نهادهای حمایتی و هم سازمان‌های مردم‌نهاد هماهنگی‌های خوبی ایجاد شده است .

    راه‌اندازی کارگروه‌های مختلف به دنبال رفع مسائل و مشکلات حوزه کودک استان

    مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گفت: از طریق راه‌اندازی کارگروه‌های مختلف به دنبال رفع مسائل و مشکلات حوزه کودک استان با مشارکت دستگاه‌ها هستیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان دبیر کارگروه معرفی و فعالیت‌های خوبی از جمله افتتاح خانه کودکان کار و خانه سلامت دختران با حمایت سازمان‌های مردم نهاد و توسط دو بانوی دغدغه‌مند انجام شده است .

    کار جزیره‌ای پاسخ نمی‌دهد

    خلیلوند تاکید کرد: آسیب‌هایی چون طلاق، خشونت، کاهش نرخ ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، اعتیاد، بیکاری دختران و افزایش نرخ فارغ التحصیلان دختر بیکار، زنانگی شدن فقر و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست بالاترین عوامل تاثیرگذار در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند حل آنها با فعالیت جزیره‌ای ممکن نیست و در راستای هماهنگ شدن فعالیت‌ها در تلاش هستیم .

    مشاور استاندار در امور زنان و خانواده ادامه داد: در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه عدالت محوری در جذب، تدوام خدمت و ارتقای منابع انسانی و همچنین شعارها و سخنان رئیس جمهوری برای حضور زنان توانا و تحصیلکرده در پست‌های مدیریتی رایزنی‌های صورت گرفت که تعداد جذب زنان را نسبت به دولت‌های قبلی افزایش داد به گونه‌ای که امروز حدود ۱۰۰ نفر از زنان ایلامی در کسوت مدیرکل و معاون و مدیر داخلی ادارات در حال خدمت هستند.

    توسعه‌ی پایدار با حضور موثر زنان ممکن است

    وی به انعقاد تفاهم نامه با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در راستای توانمندسازی زنان و دختران توسط اداره کل آموزش و پرورش، استاندارد، جهاد کشاورزی، بهزیستی و نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: بندهایی چون طرح آسیب‌شناسی روان اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه، تدوین بسته آموزشی و ارائه آموزش حقوقی و مسئولیت فردی خانوادگی و اجتماعی به دانش‌آموزان متوسطه و خانواده‌های آنها، تقویت شیوه‌های مهارتی اولیاء با دختران و خانواده، طرح بهبود بهداشتی دختران مدارس شبانه‌روزی در قالب توزیع اقلام بهداشتی از موارد منعقد در تفاهم نامه با آموزش و پرورش است .

    این مسئول برندسازی محصولات زنان روستایی و آشنایی با بیماری‌های مشترک انسان و دام را برنامه‌های امور زنان با اداره استاندارد و توانمندسازی زنان روستایی با جهاد کشاورزی عنوان کرد و تصریح کرد: بهزیستی در راستای توانمندسازی و ارتقای منزلت زنان و دختران به آموزش دوره‌های خودباوری، هویت بخشی و تحکیم بنیان خانواده پرداخته است؛ و نهضت سوادآموزی در ارتباط با سوادآموزی دختران عشایر و بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کند.

    خلیلوند با بیان اینکه بدون مشارکت زنان نمی‌توانیم در مسیر تحقق اهداف کلی نظام بویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه گام‌های اساسی برداریم، گفت: نباید نقش زنان بویژه زنان روستایی و خانه‌دار که نقشی نامرئی و پنهان در اقتصاد خانواده و جامعه ایفا می‌کنند، نادیده گرفت چرا که نادیده گرفتن آن اجحاف بزرگی در حق زنان و جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار است.

    منبع: ایسنا

    نظرات کاربران در مورد "عملکرد دفتر امور زنان و خانواده استانداری ایلام در یک نگاه"
  • طراحی سایت

    طراحی سایت های خبری و حرفه ای


    parswp.ir